Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. september 1998

Bilismemyter
13. SEP. - Jørgen Estrup holder (Information den 12. september) liv i to myter, der vanskeliggør løsningen af bilismens mange problemer.
Den første "privatbilismen er os allesammen" er både usand og forvrøvlet. Danmarks Transportstatistik fortæller, at 56 procent af alle husstande har ingen bil, i København er det endda 75 procent. Og selv om familien råder over en bil, er det ofte husherren, der bruger den til/fra arbejde - også selv om konen eller voksne hjemmeboende børn evt. har en langt mere besværlig og tidskrævende transport til arbejde/ uddannelse.
Den anden myte er "at forhøjelsen af benzinprisen vil få grænsehandlen til at eksplodere". Forkert igen! I Holland, hvor der ikke er langt til billig belgisk eller tysk benzin, benytter kun fem procent af befolkningen sig af muligheden. Hvis benzinkøb i udlandet skal være lukrativt, må der ikke være mere end 35-50 km til grænsen, herhjemme bor der ca. 200.000 indenfor denne afstand. Alligevel kører kun de færreste danske bilister til Tyskland efter billig benzin - medmindre der er andre varer, der lokker - og de dage er snart forbi, eftersom det danske og tyske afgiftsniveau - gradvist - nærmer sig hinanden. I midten af 80'erne, da grænsehandlen kulminerede, var den samlede indførsel af benzin ca. to procent af forbruget, siden er tallet faldet i takt med at tysk benzin er blevet dyrere.

NOAH-Trafik
Arne Lund
Langebjergvej 260A
3050 Humlebæk

Læs bogen!
14. SEP. 1998 - Forsåvidt er den debat, som angiver at tage udgangspunkt i Bryld og Warrings bog om besættelsestiden som kollektiv erindring interessant - som symptom. Det er nærmest umuligt at få øje på et indlæg som forholder sig til bogens indhold - nemlig en gennemgang af erindringens former og konkrete udtryk. Indlæg-gene forholder sig til hvad vedkommende mener bør være erindringen - og helst også byggende på vedkommendes egne oplevelser.
Bogen er uhyre faktamættet, så hvorfor ikke gå i gang med disse fakta - i stedet for at forholde sig til en nærmest fiktiv overordnet tese, der som mantra optræder i indlæggenes indledning uden på nogen måde at anskueligegøre hvor fyldig tesen er fremstillet i bogen.
Jeg ser indlæggene som symptomatiske, de afspejler perfekt, hvor stift vi ser på besættelsen. Det er meget mere denne stivhed, bogen tager fat i, end det, debattørerne trækker frem og læser som om det skjulte budskab i bogen er, "at miskreditere den danske holdning under besættelsen 1940-45".

Per-Olof Johansson
box 58, 3450 Allerød

Ikke én meter mere motorvej!
14. SEP. - Trafikminister Sonja Mikkelsen skriver i Information 12.-13. september, at trafikken står for ca. 20 pct. af den samlede CO2-udledning. Og kommer så derefter med nogle tiltag til at reducere CO2-udledningen fra trafikken. Helt fint.
Men Sonja Mikkelsens 20 pct. holder næppe. Situationen er mere alvorlig. Hendes tal er kun for brændstofforbruget i den nationale trafik. Hertil kommer en andel i den internationale trafik. Der sker vel også CO2-udslip ved produktion af brændstoffer til bilerne, til anlæggelsen af vejanlæg (inkl. broerne!), reparationer af veje, af biler, skrotning, o.s.v.
Det er på tide at skifte spor. Fremtidens transport må være såvel miljømæssigt som socialt forsvarlig. Vi kan f.eks. starte med at droppe udbygning af motorvejs- og motortrafiksnettet, der kun vil betyde mere trafik på asfalt og gummihjul.

Svend Vestergaard Jensen
P. M. Møllers Vej 29
8000 Århus C.

Trist alternativ
13. SEP. - Der er ikke noget at sige til, at den individuelle transport foretrækkes af den del af befolkningen, der har bosat sig i frie omgivelser 20-40 km fra Københavns Centrum. Alternativet er kedsommeligt og besværlig på- og afstigning af offentlige, ikke sjældent vandaliserede busser og tog og udsigt til imbecilt grafitti det meste af strækningen.

Aksel Jørgensen
Abildlunden 18
3460 Birkerød

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her