Læsetid: 3 min.

Læserdebat

15. september 1998

Kære Information

9. SEPTEMBER - Jeg må simpelt hen have luft: Hvad har dog taget ved jer?
Spalte op og spalte ned om klassisk og moderne kompositionsmusik, mens hele det 20. århundredes puls varetages af T. Bille? Han kan da været udmærket, når Poul Krebs med vold og magt vil mindes sin pubertet eller Michael Falch slipper en vind, men helt ærligt: Hvad med 90'erne? Hvad med os, der lytter til musik, som ikke komponeres på akustisk guitar af Bob Dylan-disciple? Hvorfor anmeldte I ikke 4Hero? Korn? Eller U.N:K.L.E.? Public Enemys lyd til Spike Lees nye film? Grooverider? Sparklehorse?
Hvad blev der af Ralf Christensen. Ja, og Klaus Lynggaard, for den sags skyld (men skulle jeg vælge, snuppede jeg nu nok Christensen!). De optræder blegt i ny og næ, nærmest som undskyldninger for deres tidligere så velskrivende og altid interessante jeg'er?
Er det Bjarke "Artig" Møller-syndromet, der slår igennem. En artig og kedelig avis, for folk for hvem det væsentligste er hvorvidt Thomas Vinterberg skynder sig hjem til sin kone eller ej? For hvem hjemmets arne og lillemors tarv er det altafgørende?
Kravl dog ned fra den nymoralistiske hest og lav en avis med lidt tryk på. Ellers mister I en daglig køber, og min kioskejer kan helt droppe at skulle føre jeres "dyre og besværlige avis" (hans formulering).
Come on - skal den bette pjosker med ind i det næste årtusinde, må I nok begynde at henvende Jer til dem under 50. Okay?

Britt Andersen
Odensegade 23, 3
2100 København Ø

PS: Og hvad blev der af de der ugentlige klummer? De var da til at stole på. Det er mere end man kan sige om Inf. nu til dags. I er på et skråplan. Med mindre I er ude på et charmefremstød hos pensionister.
Og kan I ikke fyre de der vrøvlehoveder Ejvind Larsen, Metz og Mollerup? Ryst dem blidt og fortæl dem at halvtredserne er ovre! De må da kunne få jobs hos kommunen.

Får folk lov til at skrive alt

14. SEP - I Information den 12.-13. september havde Helga Moos under overskriften Forblændet af Ø-mærke et langt, uinteressant, stærkt tendentiøst og groft indlæg om bl.a. Ø-mærket. Af fuldstændig urimelige påstande kan nævnes - "Kom på sygehuset - og deltag i naturens udryddelse", "Usselt korn stod og peb" og "Er der nogen, der har været i lære i Øst".
Uagtet at der kunne være interessante pointer, så er indlægget fyldt med underlige angreb, påvirket af personlige indtryk og mystiske - eller i bedste fald ringe underbyggede - konkluderinger (- som at man er udsat for en øget sundhedsrisiko og bliver forbruger af verdens ubrugte natur ved at omlægge til økologisk drift), som gør det uinteressant. Folk må jo selv om, hvorvidt de vil stemme på en person med så dårlig dømmekraft til Folketinget, men det gør jo ikke indlægget mere interessant.
Og det er netop min pointe: Folk får lov at skrive, hvad der passer dem, blot det kan skabe debat - jamen, har Information da ingen faglig stolthed/ansvar.
Det er faktisk hovedårsagen til, at jeg ikke gider læse Information.

Kasper Thorup
Krusågade 4, 4. th
1719 København V

Personlig vækst

10. SEPTEMBER - I følge formanden for Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere Jørgen Froh Petersen har de "folkeoplysende uddannelser" på daghøjskoler og VUC en særlig ekspertise i "personlig udvikling og selvtillid". Information den 9. september 98.
Jeg undrer mig over, at uddannelser, der som mål har personlig vækst kaldes "folkeoplysende". Hvor er det folkelige og folket henne?
Denne undren fører vel til, at spørgsmålet om hvem der skal finansiere personlig vækst bliver rejst. Personlig vækst kan logisk defineres som en personlig sag, når vi taler om granvoksne sunde og raske danske kvinder og mænd.

Stig Fjord Nielsen
Ingemannsvej 8B
4200 Slagelse

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu