Læsetid: 2 min.

Læserdebat

2. september 1998

Naive idioter

27. AUGUST - Det er sjældent at høre en politiker komme med forslag, der rammer eget bagland. Der er derfor god grund til at følge op på Birthe Rønn Hornbechs forslag om også at inddrage "de naive idioter" i PET-undersøgelsen. Lad os nu få ryddet helt op! Hvad var det, der foregik i Thule helt frem til nu? Hvad skete under
atomvalget i 1986? Hvad foretog højrefløjen sig under Vietnamkrigen og i Apart-heidtiden? Hvad er det for hemmelige aftaler vi stadig har under betegnelsen WHNS-aftalerne med USA, hvoraf krigshospitalet i Hol-stebro kun er en lille del? Hvordan var spillet omkring påskekrise, sammenbruddet i de nordiske forsvarsforhandlinger og Danmarks indtræden i Atlantpagten? Hvordan var COCOM-embargoen og Grønlands inddragelse under Rio-traktaten forenelig med suverænitetsbegrebet i Grundloven?
Og lad nu være med at undskylde med "at tiden under den kolde krig var en anden". For det er jo kernen i undersøgelserne: Hvornår er demokratiet ikke længere demokratisk?

Geo Horn
Teglværksvej 10
9362 Gandrup

Fosterdiagnostik

27. AUGUST - Medlem af Etisk Råd dr. med. Sven Asger Sørensen citeres for, at hensynet til familien må veje højest, når der skal diskuteres for eller imod fosterdiagnostik.
Derfor ser han kvindens ret til selv at afgøre, om hun kan tage sig af et handicappet barn som vigtigt.
Vigtigere er spørgsmålet, om man i det hele taget kan tillade sig at dømme et nyt menneske til at leve et helt handicappet liv, hvis man kan undgå at sætte det i verden.
Moderen lever jo ikke evigt, og det handicappede barn lever måske længe nok til at blive en handicappet voksen, som alligevel ender på institution.
Er det etisk?

Ulla Folmer Andersen
Abildsgårdsvej 81
Virum

De riges vækstsamfund
26. AUGUST - Er jeg den eneste "arbejdsløse" i dette land, der begynder at føle mig psykisk nedbrudt af et system, der nægter at betragte mig som et levende, tænkende og følende væsen, men af hensyn til den blinde vækst holder mig i et strammere og strammere jerngreb med angst, afmagt og dyb ensomhed til følge?

Dorthe M. Nielsen
Jægermarken 40 st.tv.
5700 Svendborg

Samfundsmoral

28. AUGUST - Konfucianisme bygger ifølge leksikonnet på "en samfundsmoral baseret på det patriarkalske og monarkiske feudalsamfunds gamle dyder med loyal underordning (undersåtten under fyrsten, kvinden under manden, de yngre under de ældre osv.) som væsentligt indhold og med himlen og kejseren som garant".
Denne samfundsmoral er ifølge Per Hagemanns opfattelse tæt på det idelle (Information den 27. august) i modsætning til demokrati.
Demokrati har dog den fordel, at det følger borgernes indstilling, som godt nok såre menneskeligt sjældent er ideel, men med demokratiet får borgerne selv ansvaret for samfundets udvikling.
Det kan i visse situationer være nemt og undertiden nødvendigt at lade andre bestemme. Men i konfucianismen kan man ikke engang selv bestemme, at eller hvornår andre skal bestemme!

Aase Bak-Nielsen
Skalvej 14, 9240 Nibe

Stolt står jeg

27. AUGUST - M.h.t. PET's virksomheds afsløringer og reaktionerne herpå af de betroffene, tillader jeg mig hermed at tilføje en kommentar.
Da jeg selv som betroffene altid har været stolt over at måtte tilhøre den kategori af danske statsborgere, som havnede i PETs hemmelige kartoteker, har jeg næppe interesse i, for mit vedkommende, at kræve "aktindsigt".

Michel Lacer
Maasboulevard 199
3207 RN Spijkennisse
Nederlandene

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu