Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. september 1998

Egnsteatre i Danmark (1)
21. SEPT. - Gunnar Rose (forhenværende leder af Limfjorsteatret) gjorde, i et læserbrev den 18. sept. 98, os andre opmærksomme på dine lidet flatterende bemærkninger om egnsteater i Danmark i en af dine anmeldelser her i avisen. (West Side Story, anmeldt 12. sept. 98).
Nu skal du vist passe på, at du ikke mister enhver troværdighed som teateranmelder. Du må hjem og slå op i dine gamle studiebøger, eller ringe ind til Teaterrådet for at få opklaret, hvad et egnsteater i Danmark egentlig er.
Der findes mindst 20 af slagsen, efter at alle de som ligger i og omkring storbyerne, for nylig fik status som storbyteatre. Før det havde vi ca. 40 egnsteatre i Danmark. De er støttet efter en bestemt procentfordeling af kommune, amt og stat, og laver alle teater på yderst professionelt plan. Der kan være ansatte skuespillere, som ikke har en statsanerkendt uddannelse, ligesåvel som den slags skuespillere findes overalt i teaterbranchen, men der bliver aldrig ansat amatører. Hvis man som egnsteater arbejder med amatører, er det hvis man kaster sig ud i at arrangere et egnsspil. I denne form for teater deltager næsten altid et stort antal amatører omkring en lille professionel kerne. Denne kerne kan for eksempel være et egnsteater.
Som professionel skuespiller ansat på et egnsteater kan du måske forstå, at man føler sig en anelse støt på manchetterne, når man fra din hånd skal læse: "Egnsteater er engageret underholdning af amatører", og "...reduceret til fornøjelig egnsteaterkomedie". Du kunne jo starte med at gå ud og anmelde et egnsteater næste gang du er på job.

Henriette Rosenbeck
Egnsteatret Masken
4800 Nykøbing F.

Egnsteatre i Danmark (2)
20. SEPT. - På mit spørgsmål her i avisen den 18. sept. om hvad du i din anmeldelse mente med bemærkningen "..reduceret til fornøjelig egnsteaterkomedie", svarer du, "Egnsteater er (oftest) engageret underholdning af amatører. Derfor sammenligningen." - Sådan! Men er det en oplysning eller en vurdering? - Som oplysning er det ukorrekt, idet alle egnsteatre - også dem der af tilskudsmæssige grunde nu hedder Små Storbyteatre - er professionelt drevne teatre med professionelle folk ansat, - det kræver loven simpelthen. Og som vurdering må jeg spørge dig, hvad det er for "engagerede amatører" du taler om? Er det dem på Odin Teatret, Svalegangen, Team Teatret, Limfjordsteatret, Jomfru Ane Teatret, Husets Teater, Teatret Møllen, Gruppe 38 (for blot at nævne nogen) - eller hvem er det? Det er i hvert fald bl.a. dem, du i flæng henviser til.

Gunnar Rose
Sceneinstruktør
Toftegårds Plads 6, 4.tv.
2500 Valby

Svar til Henriette Rosenbeck og Gunnar Rose

Naturligvis har du ret i din definition af begrebet 'egnsteater' - og også i at jeg i denne forbindelse snarere har brugt ordet 'egnsteaterkomedie' som et sprogligt billede synonymt med 'egnsspil'. Jeg beklager derfor, hvis jeg har trådt dig og andre teaterprofessionelle rundt om i landet over tæerne.
Min anmeldelse havde i øvrigt intet at gøre med diverse egnsteaterforestillinger i landet - forestillinger, som vi på Information prioriterer efter samme principper som forestillingerne fra teatrene i de større byer. Anmeldelsen handlede faktisk om West Side Story.

AMC

Saudi Arabien
19. SEPT. - I Saudi Arabien er kristendommen forbudt.
Arrestationerne af undergrundskirkens medlemmer fortsætter.
Afsløringer af Bibler og gudstjenester bliver besvaret med fængslinger og tortur.
Det er ulovligt at bære et kors eller at fremsige en kristen bøn.
Vi må kræve en klar stillingtagen til disse forhold i Saudi Arabien fra Nævnet for Etnisk Ligestilling og fra Instituttet for menneskerettigheder.

Niles Erik Søndergård
Formand for Kristeligt Folkeparti i Odense
Rasmus Rasks Allé 95,
Beldringe
5250 Odense SV

Bjørn Lomborgs sande sind!
21. SEPT. - Det er vel egentlig et demokratisk gode, at Bjørn Lomborg (BL) blander sig i debatten om, hvordan vi skal reagere på sammenhængen mellem CO2-udslip og klimaændringer. Bjørn Lomborg angriber med stor entusiasme enhver handlingsorienteret konklusion om at reducere CO2-udledningen, på trods af, at konklusioner bygger på en usikker - men videnskabeligt ubetvivlelig - sammenhæng mellem CO2-indhold i atmosfæren og drivhuseffekt. I stedet for foretrækker Bjørn Lomborg, at man løser problemer skabt af drivhuseffekten efterhånden som de opstår.
Men det forbavsende er, at Bjørn Lomborg uden at rødme frejdigt hævder (i TV-avisen den 20. sept.) at det vil koste 1000 mia $ at gennemføre Kyotos aftaler om CO2-reduktion, mens der kun vil koste 500 mia $ at løse problemer skabt af drivhuseffekten, når de opstår.
Det er vel almindeligt kendt, at økonomiske prognoser altid bygger på en række mere eller mindre tvivlsomme antagelser. Og når økonomiske prognoser rækker langt ud i fremtiden begynder de mest af alt at ligne simple spådomme. Så derfor bør man jo spørge Bjørn Lomborg om: "Hvi ser du splinten i din broders øje, men ej bjælken i dit eget?"

Uffe Rasmussen
Saralystvej 25
8270 Højbjerg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her