Læsetid: 3 min.

Læserdebat

22. september 1998

Æselspark til historien

21. SEPT. - "Historiker" Therkel Stræde havde den 16. september i Information et æselspark til historien og sandheden.
Det var både historisk og sagligt mere et forsvar for FLS, en skamros af format, end det var et - selvfølgelig usagligt - angreb på Aktive Modstandsfolks formand Frede Klitgaard.
Netop dén mand der har gravet FLS' snuskede fortid op. Gennem ca. 10 år har han fået fremskaffet dokumentation for FLS' krigssynder. Helt anderledes end de nu-vidende "historikere". Beklageligt hvis disse har haft denne viden - og ikke offentliggjort den,
Resultatet er, at FLS Industries nu - godt trængte af sandheden specielt fra Frede Klitgaard, har givet afkald på konfiskations-erstatning fra Estland, og givet løfter (indholdsløse) om oprettelse af en fond til gavn for ofrene, hvis sådanne da eksisterer. Ganske i samklang med tyske firmaers fremgangsmåde.
Disse regner heller ikke med at der er flere overlevende slavearbejdere tilbage. Men der kan være pårørende, børn eller ligestillede.
Til Therkel Strædes orientering kan oplyses, at Frede Klitgaard efter forlydende har kendskab til mindst to overlevende fra Port Kunda ("Dødens Port"); udover talrige berettigede fra andre KZ-lejre i Tyskland, hvor FLS også havde "forretningforetagender" der udnyttede slavearbejdere.
Frede Klitgaard opholdt sig selv uhyre længe i en sådan slavelejr og vejede 38 kg ved befrielsen. Frede Klitgaard betragter sig som talsmand for andre slaver, uanset na-tionalitet.
Frede Klitgaard søger at være solidarisk, og han har hjulpet mange til en blot nogenlunde menneskelig tilværelse. Netop de samme mennesker, der har et - i hvert fald moralsk - krav imod de grådige firmaer. Frede Klitgaard har aldrig - modsat visse andre - udført noget "usædvanligt klodset og mærkværdigt forsøg på at profitere på andres lidelser", som anført af Therkel Stræde.
En påstand, der er direkte injurierende.

E. Holck
Hovedgaden 9
9500 Hobro

Discovery rehabilitere enhver form for krig

19. SEPT. - Jeg har bidt mærke i, at siden Eigil Søeholm og undertegnede i omvendt rækkefølge forlod vores job som tv-anmeldere på Information, har jobbet stille og roligt forvandlet sig fra at være årvågent, kritisk og journalistisk til at være stillestående og indadvendt.
Det betyder i al enkelhed, at Information slet ikke beskæftiger sig med tv an Sich, (bortset fra Henning Silberbrandt, sorry, gamle dreng!), men blot lader en stille strøm af forskellig slags nostalgi flyde ud i spalterne på sådan en lørdag, hvor Informations læsere muligvis også allerhelst vil have fred.
Det kan da være fint nok, men det betyder i hvert fald, at der ikke er nogen af Inf.s anmeldere, der er opmærksomme på f.eks. kanaler som Discovery!
Det er børn til gengæld! Og knap så uddannede voksne.
Og Discovery er efter min mening en tv-kanal, der er meget tæt på at rehabilitere en hver form for krig.
Den taler i et meget sofistikeret sprog om de logistiske problemer i Anden Verdenskrig og elsker at vise billeder af Hitler og derudover alle de andre generaler, marskaller og egentlige politiske deltagere, der gjorde netop denne krig til den værste af alle krige og som vi langtfra er færdige med endnu. Langt hen ad vejen føler jeg, at Discovery kaster et meget forsonende lys hen over Hitlertyskland og i øvrigt alle andre krigsforbrydere, uanset om det var allieret eller tysk tilhørsforhold.
Jeg vil selvfølgelig ikke antyde, at Informations anmeldere er for fine til at se den betydningsfulde tv-kanal
Discovery og jeg vil heller ikke påstå, at de er ligeglade. Men der er altså ved at opstå en ny vurdering af verdenshistorien, hvor at man er ved at sige, at alle mere eller mindre har lige ret, nazister som ikke-nazister. Og det kan altså ikke være helt ligegyldigt.
Jeg synes bare, at tv-anmelderne skulle se Discovery og sige deres ærlige mening bagefter.

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu