Læsetid: 2 min.

En grov forbrydelse

Debat
24. oktober 1998

Fra den vestlige ende af Landskronagade kommer en yngre kvinde gående hen mod mig. Så sker det lige pludselig. Jeg når slet ikke at gribe for mig endsige at flygte

KNUST
Vi er alle enige om, at sommeren i år har været en af de værre. For mig har det været særlig slemt, da jeg i midten af juli var udsat for en forbrydelse, som jeg først nu - tre måneder efter - har fået så meget på afstand, at jeg kan tale om det.
Jeg stod foran en nærbutik og betragtede nogle udstillede grøntsager. Fra den vestlige ende af Landskronagade kommer en yngre kvinde gående hen mod mig. Da hun er lige ud for mig, stopper hun op og stiller mig et spørgsmål om teksten på den t-shirt hun er iført. Jeg møder normalt mine medmennesker med tillid, så jeg aner ikke uråd, men svarer hende venligt, og vi samtaler et par minutter.
Så sker det lige pludselig. Jeg når slet ikke at gribe for mig endsige at flygte (jeg er invalidepensionist og ret dårligt gående - en skærpende omstændighed), da det går op for mig, at hun har givet mig et varmt knus.

Flygtning til fods
Naturligvis er jeg meget chokeret og angst for, om jeg vil blive udsat for flere overgreb, så jeg husker ikke, om der var vidner til forbrydelsen eller i hvilken retning gerningskvinden flygtede. Men hun flygtede til fods - ikke i en ventende bil, sådan som forbrydere plejer.
Jeg burde selvfølgelig have tilkaldt politiet, så man havde sat hende fast inden hun evt. forbrød sig mod andre alt for tillidsfulde mænd, men det undlod jeg, da jeg ved, at politiet - særlig i ferietiden - er meget overbebyrdet, og opklaringsprocenten er nær nulpunktet.
Nu er det nok for sent at tage sagen op, men jeg vil fortryde min passivitet, hvis jeg en dag læser i avisen om en lignende sag. Ja, måske bliver hendes forbrydelser af alvorligere karakter. Det ser man jo tit.
Næste gang kysser hun måske et uskyldigt offer.
Jeg støtter naturligvis Det Konservative Folkeparti i dets krav om mere politi på gaderne. I disse tider, hvor ikke mindst de mange mørklødede kvinder fra Østen og Syden sender os danske mænd lidenskabelige blikke i tide og utide, føler man sig utryg.

Selv politiet er bange
Men betjentene, der endda er bevæbnede, er også bange for at patruljere i visse gader, efter at en betjent i Hillerød en dag blev begramset af en 28-årig kvinde, der åbenbart ikke tænkte på, at det er særligt alvorligt, når ofret er en tjenestemand i funktion. Betjenten fik støtte af sin fagforenng og har sikkert også fået krisehjælp af en autoriseret psykolog, men jeg er som invalidepensionist ikke i fagforening, og jeg må derfor prøve at skrive mig ud af problemerne. Det være hermed gjort, og så håber jeg ikke, at denne avis' læsere er blevet så bange, at de ikke mere tør færdes på gader og stræder. Men vogt dig, hvis du en dag har ærinde i Landskronagade.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her