Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
29. oktober 1998

Operation Dagsværk
25. OKT. - I et debatindlæg den 22. okt. om de problemer Operation Dagsværk frembyder, nævner gymnasielærer Jørgen Grimstrup, at han har mistet en dag af sin sommerferie til gengæld for en ubrugelig fridag midt i ugen i efteråret. Inden hans arbejdsgivere får nys om de forestillinger om ferierettigheder, som jeg frygter ligger til grund for hans formuleringer om denne væsentlige problemstilling, vil jeg ile ham til undsætning og rette ham i den misforståelse, han tydeligvis er offer for.
Ligesom alle andre danskere har gymnasielærere kun ret til sammenlagt fem ugers ferie om året. Selv om skolen lukker i en lang periode betyder det ikke, at lærerne bare kan holde ferie. De forbereder sig, planlægger, og hvad ved jeg. Så vidt jeg forstår dit læserbrev, Jørgen Grimstrup, må du ligge under for den udbredte myte, at lærere har lige så mange fridage som elever. Jeg kan imidlertid berolige dig med, at den efterårsdag, du finder ubrugelig, må du kunne bruge på andet arbejde end det, der foregår ved tavlen. Arbejde, som du er pligtig til at udføre, og som ellers var henvist til et andet tidspunkt, f.eks. en sommerdag i den lange periode, hvor der ikke er klasseundervisning. Så vær du bare glad for din efterårsdag. Den er bestemt ikke ubrugelig.
Da den sag hermed er på plads, håber jeg, at du (og alle andre midaldrende og ældre læsere) vil kunne være enige i, at den ildhu, som en pæn del af danske gymnasieelever viser i arbejdet med at skabe gode vilkår for dårligt stillede mennesker på jorden, er beundringsværdig. Den er med til at skabe håb om en bedre verden i fremtiden.

Susanne Mannov
Bekymret informationslæser, mor til student
Teglværksgade 1, 2 th
8000 Århus C

Tiltrængt fornyelse
25. OKT. - Det var en glæde at læse Information, Opinion side 6, den 19. oktober i år.
Ganske kort vil jeg gerne rose to indlæg: Martin Kaae Jensens: 'Undskyld, hr, - men er De postmodernist?' samt Mikael Jalvings: 'Æstetisk værdighed.'
Jeg ved naturligvis ikke, om de to skribenter bryder sig om at blive sammenlignet, men det er heller ikke mit ærinde at udtrykke en uforbeholden glæde over for begge. Martin Kaae Jensens politiske analyser peger mod en tiltrængt fornyelse i samfundsdebattens termer, forståelsesrammer og begrebsdefinitioner.
Ønsket eller ej kom hans kronik og apropos-kommentar til, på smukkeste vis, at hænge sammen med Mikael Jalvings opsats om æstetisk værdighed. Også denne tekst peger fremad, idet den uden svinkeærinder går til en af tidens mest betændte problemstillinger, nemlig den nutidige devise for subjektiviteten: Jeg kan optræde offentligt, derfor er jeg.
For mig hænger disse to begavede indlæg altså indlysende sammen. Begge rammer de umådeligt præcist, så tak for dem.

Jette Drewsen
Hans Thygesensvej 12B
3740 Svaneke

Tal nu!
27. OKT. - Må alle humanister og menneskerettighedsgrupper anmode den danske udenrigsminister, i overensstemmelse med hans udtalelser om menneskerettigheder, at utvetydigt erklære sin og den danske regerings fulde støtte til den engelske regerings arrestation af Pinochet.
Samt støtte til de spanske krav om udlevering af samme forbryder til retsforfølgelse.
Jeg går ud fra at den danske regering naturligvis støtter kravet om udlevering af denne top-forbryder til legal retsforfølgelse - hvad ellers?
Men kunne man så ikke give åbent dette til kende, nu hvor verden har brug for klar tilkendegivelse.
Dels en støtteerklæring til de chilenske ofre og den demokratiske opposition og modstandsbevægelse mod det grusomme diktatur.
Dels et åbent udtalt håb om at forbryderen Pinochet vil blive stillet for retten.
Kan mindre gøre det Helveg?
Det er et spørgsmål om troværdighed! (igen)

Søren Juul-Nielsen
Rosensgade 21
8000 Århus C.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her