Læsetid: 2 min.

Nej tak til favntag og kvælergreb

10. oktober 1998

Slip mig, SF. Jeg håber ikke, at vi nogen sinde bliver færdige som 25-årige - hverken fagligt eller menneskeligt

UDDANNELSE
Anne Baastrup udtrykker i Information den 7. oktober håb om, at jeg vil træde i karakter som radikal minister og vriste mig ud af finansministerens favntag for at genoptage en radikal uddannelsespolitik, der tager udgangspunkt i det hele menneske.
Anne Baastrup trænger til et lynkursus i radikal uddannelsespolitik. Værsgo:
Alle skal have en udannelse. En uddannelse, som holder sammen på en række dimensioner: Uddannelse spiller en afgørende rolle for frisættelse af det enkelte menneske.
Uddannelse er et fornyende og bevarende element i vores demokratiske samfundsorden. Og en vigtig konkurrenceparameter på det grænseløse marked. Uddannelse er en nødvendig forudsætning for at kunne videreføre vores velfærdssamfund.

De bredeste skuldre
Når alle skal uddannes må uddannelserne nødvendigvis være tilpasset alle slags mennesker med alle slags forudsætninger. Det meget store flertal af Danmarks befolkning er allerede veletablerede brugere af uddannelsessystemet. Men nogen er det ikke. De mennesker - børn, unge, voksne - der har de svageste forudsætninger for at gennemføre uddannelse, skal have mulighed for uddannelse, der er særligt tilpasset deres behov og forudsætninger. Det koster. Og da vi ikke har uendelige midler, må vi prioritere: De bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder.
Det har givet sig udslag i, at velfungerende unge, der står over for at gennemføre en videregående uddannelse, er blevet opfordret til lidt tidligere studiestart. Ikke lynhurtig studiestart - men lidt hurtigere. Fordi vi - fællesskabet, de svage, de stærke, de unge, de gamle - har brug for deres uddannede, kvalificerede arbejdskraft og medleven i samfundet.

Vil ikke styre de unge
Samtidig skal vi give de unge grundlag for at træffe de rigtige uddannelsesvalg - så de ikke møder nederlag eller bruger unødig megen tid og kræfter på omvalg. Når jeg taler om 'rigtige uddannelsesvalg', er der ikke tale om at ville styre de unges valg, men at give en kvalificeret og forstærket vejledning til de unge, der har vejledning behov, så de vælger de uddannelses-veje, hvor deres potentialer bedst kan udfoldes.
Sideløbende arbejder regeringen på at øge uddannelsessystemets indre koordination og fleksibilitet, så vi kan gennemføre mere og bedre uddannelse for de midler, der er til rådighed. Det er radikalt, og det er den politik, jeg fører. For jeg synes lige som Anne Baastrup, at uddannelse både skal være god og rigelig.
Jeg er fuldstændig sikker på, at nutidens unge udvikler sig til hele mennesker, også selv om de ikke foretager omvalg i deres uddannelsesforløb, og også selv om de fremrykker deres studiestart.
Jeg mener ikke, at de skal være 'færdige' som 25-årige. Ret beset håber jeg ikke, at nogen af os nogen sinde bliver færdige som 25-årige - hverken fagligt eller menneskeligt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu