Læsetid: 2 min.

Renere biltrafik i Europa

Debat
7. oktober 1998

Af KIRSTEN JENSEN og NIELS SINDAL medlemmer af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet

Indflydelse til folkevalgte i Parlamentet sikrer bedre miljøresultater

EUROMILJØ
EU stiller skrappere krav til biler og deres brændstof. I Europa-Parlamentet har vi netop godkendt en aftale, som repræsentanter for Parlamentet og Rådet er nået til enighed om. Dermed er der udstukket miljømæssigt skrappe rammer for de næste mange år. Formålet med autoolie-programmet er at be-grænse forureningen fra bilernes udstødning. Benzinkvaliteten forbedres, hvilket for eksempel har den fordel for lokalmiljøet, at bly ikke ophobes på jorden, hvor børn leger. Svovlmængden nedsættes i benzinen, hvilket er godt nyt for folk med åndedrætsbesvær.

Det rød-grønne flertal
I denne sag har et flertal i Europa-Parlamentet udnyttet sine beføjelser til at forbedre EU's lovgivning i miljøvenlig retning. Kommissionens forslag fra 1996 var ikke godt nok, men det rød-grønne flertal i Parlamentet kom igennem med en række forbedringer. Blandt andet insisterede vi på at opstille bindende standarder for svovl i benzin og diesel fra år 2005. Kommissionen lagde op til vejledende standarder.
Det nye program er ambitiøst i sine krav til bil- og olie-industrien. Svovlindholdet i benzin skal frem til år 2005 sænkes med 70 pct. og i diesel med 30 pct. Med enkelte undtagelser skal det være helt slut med at bruge blyholdig benzin i år 2000. Udstødning fra diesel- og benzindrevne personbiler og små
lastvogne skal gøres renere, både hvad angår kulilte, partikler og benzen.

Vi har fået indflydelse
For et land som Danmark er sagen et oplagt eksempel på fordelene ved at være en del af et forpligtende europæisk samarbejde. Vi har fået indflydelse på, hvilke krav der skal stilles til bilerne på vores veje, selv om vi ikke selv har nogen bilindustri. Fra bil- og olieindustrien har der undervejs været bekymring over forslaget, som man frygtede ville blive for dyrt. Olieindustrien har skønnet, at direktivet medfører fire gange så dyr en omstilling som det oprindelige forslag. Men nu ved man, hvad man har at holde sig til.
I Danmark har vi problemer med at nå den officielle målsætning om, at udslippet af CO2 i år 2005 skal være stabiliseret på samme niveau som i 1988. Andre lande har lignende vanskeligheder, og transporten er den største synder. Dette problem er imidlertid ikke omfattet af autoolie-programmet. I stedet har Kommissionen indgået en frivillig aftale med bilindustriens organisation ACEA om reduktion af CO2- emmissioner fra nye passagerbiler. Vi kunne have fået et bedre resultat for miljøet, hvis det folkevalgte Europa-Parlamentet havde haft samme indflydelse som på auto-olie-programmet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her