Læsetid: 2 min.

Lad bare Grundtvig rotere i graven

23. november 1998

De Radikale nægter at se fordelen af resultatbaseret evaluering og kvalitetsmåling af folkeskolerne

UDDANNELSE
I et debatindlæg i Information den 13. november retter Jacob Ernst Jørgensen fra Radikal Ungdom et panisk angreb på Det Konservative Folkepartis uddannelsespolitik i almindelighed og på undertegnede i særdeleshed.
I de sidste par år har undersøgelse efter undersøgelse vist et markant kvalitetsfald i det danske uddannelsessystem - samtidig med, at Danmark er et af de lande i verden, som har de største udgifter til uddannelsessektoren. Hvordan kan vi gøre det bedre?
Den manglende kvalitet i det danske uddannelsessystem er ikke en kritik imod lærerne, sådan som Jacob Ernst Jørgensen forsøger at fremstille det. Det Konservative Folkeparti synes, at langt de fleste lærere gør et ganske udmærket stykke arbejde - ofte under vanskelige betingelser. Det er heller ikke ment som en kritik mod forældrene, som for langt de flestes vedkommende er særdeles engagerede i deres børns uddannelse eller en kritik mod eleverne, som ofte er motiverede og nysgerrige.
Det er først og fremmest en kritik af regeringens tilsyneladende ensidige fokusering på kvantitet. Jo flere, der kan proppes ind i et klasseværelse, auditorium eller værksted des bedre, synes parolen at være. Og undervisningen, ja, den skal være på det samme niveau for alle, for man kan da ikke differentiere undervisningen - uhada, nej!
Min pointe er, at hensynet til den enkelte elevs evner skal sættes i centrum på alle niveauer i uddannelsessystemet. Derfor vil Det Konservative Folkeparti lægge større vægt på de faglige krav i folkeskolen. Til det formål er en rangordning af de danske folkeskoler efter nøje definerede kvalitetsmål en god idé. Jeg finder det kun godt med mere åbenhed om hvilke skoler, der gør sig mest umage med at leve op til nogle præcist definerede kvalitetsmål. Disse mål skal gennem resultatbaseret evaluering og kvalitetsmåling tilgodese vores ønske om en højere kvalitet.
Det er naturligvis ikke det samme som det meningsløse "Folkeskolernes årlige Grand Prix", som Jacob Ernst Jørgensen kalder det. Det, der er tale om, er en metode til løbende at forbedre og udvikle vores folkeskole. Jacob Ernst Jørgensen gætter på, at Grundtvig roterer i sin grav ved tanken om at rangordne de danske forskoler. Såfremt det er tilfældet, så lad ham bare rotere. Verden har som bekendt ændret sig en hel del siden Grundtvigs tid.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu