Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

12. november 1998

Hvorfor bliver mælk sur?
1. NOV. - I min undervisning i videnskabsfilosofi fortæller jeg om en af mine bekendte, der på Institut for Astro-kosmologisk kinetik i Kuffenberg an der See havde lært, at årsagen til, at mælk bliver sur er, at der på solen findes slanger - såkaldte solslanger - som påvirker mælken således, at den med tiden bliver sur - udstrålingen fra sol-slangerne bliver båret frem af solens lys. Derfor er det også fornuftigt at beskytte mælken mod denne påvirkning ved at sætte den i et mørkt køleskab.
Når jeg udtrykte betænkeligheder ved min vens antagelse, svarede han, at han følte dybt i sit indre, at det var rigtigt, og at der opstod en større kosmologisk orden ved hjælp af denne antagelse. Endelig - som det ultimative argument - bad han mig om at modbevise, at det forholdt sig, som han mente. Da jeg aldrig har kunnet modbevise antagelsen, konkluderede han, at han lige så godt kunne have ret, som at jeg havde ret.
Desværre led instituttet i Kuffenberg en krank skæbne, som ifølge grundlæggeren og min bekendt skyldtes den fjendtlige indstilling fra den etablerede videnskab. Man havde gang på gang henvendt sig til de relevante institutter for at få dem til at undersøge og hhv. bekræfte eller afkræfte deres teori, men var gang på gang blevet mødt med undren, uforståenhed eller sågar ignorance. Hvorfor vil den etablerede videnskab ikke indgå i en frugtbar dialog med min bekendt? Efterhånden har min bekendt opgivet at vinde gehør for 'Sol-slangeteorien' og er begyndt at lede efter nye udfordringer. Han overvejer nu at kaste sig over et vel-etableret akademisk studium der hviler på det aksiom, at guds søn blev født af en jomfru, som blev besvangret af en Helligånd. Det er jo et velkendt fænomen, som enhver kan forstå, og tillige kan man blive professor i faget.
Alternativt overvejer han at studere gener, hvor han er blevet fascineret af sammenhængen mellem gener og homoseksualitet, kriminalitet og anden social adfærd.

Ib Nyhus
Syvens Alle 4, 3.
2300 Kbh. S

Præcision, tak
6. NOV. - I Information den 4. november skriver Hanne Guldberg Mikkelsen om et af billederne i Leif Davidsen og Karsten Lindharts bog Danske øjeblikke - Danske pressefotos i 100 år: "Så er der også den gamle bonde, der kniber en topløs rødstrømpe i brystvorten".
Billedet er gengivet på forsiden af avisen samme dag, så man kan ved selvsyn konstatere, at beskrivelsen ikke er korrekt: Manden prikker med pegefingeren til kvindens ene bryst flere centimeter under brystvorten. Derudover har jeg svært ved at tro, at kvinden kan betegnes som rødstrømpe - så havde hun nok syntes, at det var en mandsschauvinistisk handling og ikke grinet så meget (mon ikke "blomsterbarn" eller "hippie" er mere præcist). Og manden kan vel lige så godt være studehandler, vognmand, eller hvad ved jeg, som han kan være bonde.
I avisen fra den 5. skriver Morten Piil om Erik Balling og Kim Larsens film Midt om natten: "Og det er sange som 'Susan Himmelblå', 'Domine og Sanctus' og ikke mindst 'Papirklip', der står sig bedst i den noget ujævne, over-ambitiøse film, der blev Erik Ballings sidste.'
Der er ikke nogen sang hverken i filmen eller på pladen, der hedder 'Domine og Sanctus'. 'Domine et Sanctus' (min fremhævning) er derimod teksten i dét, der vist nok hedder et B-stykke, i sangen 'Papirklip'. Og Erik Balling lavede to film mere, nemlig 'Mord i mørket' og 'Mord i paradis'.
På samme side skriver en unavngiven kulturjournalist om udstillingen Franske Mesterværker på Randers Kunstmuseum: "Udstillingen viser 150 grafiske arbejder af nogle af de store franske kunstnere fra omkring århundredeskiftet: Cezanne, Chagall, Dufy, Gauguin, Maillol, Matisse, Picasso m.fl." Chagall var fra Rusland og Picasso fra Spanien, og det, at de boede i Paris omkring århundredeskiftet, er altså ikke det samme, som at de var franske.
Det kan ligne bagateller, men hvordan, kan vi - læserne - vide, at Information (og andre medier for den sags skyld) ikke udviser samme lemfældige omgang med sandheden, når det drejer sig om noget vigtigt? Noget som vi overhovedet ikke har mulighed for at tjekke?
Jeg spørger bare.

Nicholas Demidoff
Lenesvej 1, 2.mf.
8220 Brabrand

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu