Læsetid: 3 min.

Læserdebat

Debat
10. november 1998

Propaganda?

1. NOV. - Det Økologiske Råd er en statsfinancieret enhed under Den Grønne Fond, der er oprettet til at fremme den økologiske ideologis ideer. Det Økologisk Råd modtager 1.2 mill. alene i 1997 til at udøve, hvad man må kalde statsbetalt propaganda.
Et groft eksempel på Det Økologiske Råds arbejdsmetoder, kunne man opleve til konferencen på Den kgl. Veterinær- og Landbohøjskole den 8.okt., hvor man lod professor Philippe Grandjean plante historien: "Pesticider giver brystkræft".
Grandjean har lavet en undersøgelse, som endnu ikke er offentliggjort - altså undtagen i de skrækfremkaldende brudstykker, som det passede Grandjean at plante i pressen til mødet i Det Økologiske Råds regi.
Philippe Grandjeans data er så hemmelige, at end ikke miljøministeren har kunnet skaffe mig dem fuldt ud. Når ingen kan få adgang til de informationer eller data, der ligger til grund for de skrækfremkaldende beskyldninger, kan ingen argumentere mod Grandjeans påstand. Visse medier griber derefter påstanden med kyshånd, og snart tror folk, at alle pestider giver brystkræft. Er det ikke genialt? Miljøstyrelsen har omsider over for mig beskrevet, at vævsundersøgelsen drejede sig om stofferne dieldrin og DDT - stoffer der forlængst er udfaset, og vævsprøverne er årtier gamle. Det er med andre ord en forlængst overstået fortid, Grandjean beskriver - han kunne lige så godt have beskrevet sammenhængen mellem snitsår og høstsarbejde med le.
Dieldrin og DDT blev udfaset, fordi de kunne optages i fedtvævet. Det kan de plantebeskyttelsesmidler, man anvender i dag, ikke. Man har en måleenhed for denne egenskab - (biokoncentrations faktoren), hvis den er under 100 kan stoffer ikke ophobes i organismer. Dieldrin havde i forsøg en biokoncentration faktor på mellem 900 og 4444 - til sammenligning ligger et stof som Roundup helt nede på to.
Hvis Grandjean eller medierne ikke evner at nuancere, er det demokratisk betænkeligt. Folket mister proportionsforståelsen - og dermed evnen til at træffe fornuftige valg.

Helga Moos
Stolbro Gade 16
6430 Nordborg

Bland mig udenom

4. NOV. - Den 21. september påstod Henning Prins, at Information "slet ikke beskæftiger sig med tv an Sich" og antyder, at derouten i mediekritikken skulle have noget at gøre med hans og min fra-træden som tv-anmeldere. Den vil jeg gerne blandes helt udenom.
Jeg læser jævnligt spalten, som stadig hedder RADIO OG TV - og stadig (hovedsagelig) tager udgangspunkt på skærmen. Men jeg kan ikke på nogen måde deltage i Henning Prins' selvhævdende jeremiader. At vi dengang skulle have skrevet "årvågent, kritisk og journalistisk" og de nuværende mediekolumnister "stillestående og indadvendt" turde være noget fordømt sludder. Der er efterhånden sket en tilpasning, således at klummen - når den er bedst - er godt læsestof også for os, der enten ikke har 347 kanaler eller slet ikke lukker op.
Men radioen (som Prins overhovedet ikke nævner) er stadig stedbarn. Kun i overskriften sidestillet med flimmeren.

Ejgil Søholm,
Postboks 1302
8210 Århus V

Rationelt

6. NOV. - Nede i Tibet er der munke
der efter lang tids øvelse
har lært sig at sidde i luften
fem centimeter over gulvet

Og på Havnepladsen bor en mand
der kan skille min vaskemaskine ad
og samle den igen
uden at få en skrue til-overs
Verden er fuld af mirakler.

Preben Hammer Jensen
Lille Egedevej 50
4220 Korsør

Civil ulydighed

6. NOV. - Da man i tredivernes Tyskland indførte de såkaldte Nürnberglove, der fratog det jødiske mindretal deres borgerlige rettigheder, gjorde man det svært for et tænkende og følende menneske at holde loven.
På sammemåde bliver det svært for et tænkende og følende menneske her i landet, at holde loven, når regeringens integrationslov træder i kraft til næste år. Heldigvis findes der da mennesker, der ikke er udstyret med en totalitær autoritetstro og derfor ikke vil finde sig i, at skulle administrere en lov, der i den grad fratager et mindretal deres borgerlige rettigheder. Forleden kunne man nemlig læse om de danske socialrådgivere, der har taget initiativ til at boykotte loven om integration. De nægter simpelthen at føre loven ud i livet, fordi den lægger op til diskrimination på baggrund af etniske forskelle. Man kan kun hilse et sådant initiativ velkomment og håbe at mange flere i fremtiden vil bakke op omkring en boykot af regeringens apartheid lov.

Morten Halskov Jensen
Ryesgade 70, 2. sal tv.
2100 Kbh. Ø

Svar PET

6. NOV. - PET, hvis opgave bl.a. er kontraspionage, har gennem de sidste halvtreds år haft en plads på finansloven. Jeg har tre spørgsmål til PET:
*Hvor stort var PET's budget i 1948?
*Hvor stort er PET's budget i 1998?
*Hvor mange spioner har PET afsløret og fanget siden 1948?

Jesper Jensen
Slippen 3
2791 Dragør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her