Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

7. november 1998

Sikkerhedsrådet skal ændres
2. NOV. - De fleste er enige om, at en militær indgriben eller en trussel om en sådan i Kosovo ville være mest ønskelig med et FN mandat. Det er imidlertid ikke muligt på grund af Rusland og Kina's veto i sikkerhedsrådet mod en militær indblanding.
FN's sikkerhedsråd består af 15 medlemmer, hvoraf de fem er permanente og de 10 er valgt af FN's generalforsamling for to-årige perioder.
For at vedtage en resolu-
tion skal 9 af de 15 medlemmer stemme for.
Fem af medlemmerne; Frankrig, Kina, Rusland, Storbritannien og USA, har vetoret.
Favoriseringen af de fem permanente medlemmer har grund i en helt anden tid og verdensorden end i dag. Her 50 år efter Anden Verdenskrig og ca. 10 år efter den kolde krigs ophør er tiden kommet til en reformering af sikkerhedsrådet og en sidestilling af FN's medlemslande. USA er stadig en supermagt, men hvad med Rusland, Storbritannien og Frankrig, hvad berettiger i dag deres særstilling frem for f.eks. Tyskland?
Erfaringerne fra Kosovo aktualiserer en debat om sikkerhedsrådet mere end nogensinde før. Det ville klæde Danmark at foreslå en afskaffelse af de fem permanente medlemmer, så vi kan få et mere moderne, handlekraftigt og demokratisk FN.

Thomas Platz
Luntoftegade 16, 3. tv.
2200 Kbh. N

Nyt syn på Rusland
3. NOV. - Jeg var i begyndelsen af oktober sammen med et par andre i Rusland og fik set på Moskva, Yaroslavl (300 km nord for Moskva) og landevejen mellem de to byer. Jeg vil derfor i forbindelse med Ole Nyengs og Peter
Dahlgreens indlæg (28. okt. og 2. nov. 98) oplyse følgende:
Russerne var væsentlig bedre klædt i år end sidste år og ikke kun på hovedgaderne. De var faktisk bedre klædt end flertallet på Strøget.
Der blev repareret på livet løs i by og på land, og både i den private og den offentlige sektor. Vi greb dem oven i købet i at bygge en ny bro.
For to år siden kunne man ikke opdrive russiske varer i russiske butikker. Det kunne man sidste år, og i år lykkedes det os at finde en butik, hvor der kun blev solgt russiske varer.
Idet jeg ser helt bort fra den tyvebande, der har kørt Rusland i de senere år, er problemerne i Rusland (eller dem jeg kan se) følgende:
nTiggere. Sidste år var det kun gamle koner. Nu er det også midaldrende koner, og vi så også mandlige tiggere. Der var mange flere tiggere i Ya-roslavl end i Moskva. Det er nok noget med politiet.
Tiggerne er folk på overførselsindkomst. De har til mælk, brød og husleje. Resten må de tigge sig til.
nLandmændene har ikke kunnet skaffe reservedele og har derfor ikke kunnet bjerge hele høsten. Det er ikke kun i Danmark, at banker hellere vil låne til store men tvivlsomme kunder end til småfolk, selv om de sidstnævnte er sikrere papirer. Rusland trænger til sparekasser, som vi havde dem.
nRusserne ser helt principielt ingen grund til at betale skat, selv om den er lav. De betragter ikke samfundet eller det offentlige som deres. Dette er nok deres alvorligste problem. Om problemerne ved at gå direkte fra total statsdirigering til en "grådighed er nok" økonomi vil jeg lade andre diskutere.
I øvrigt var jeg i Moskvas metro, og jeg er enig med Peter Dalgreen i, at den fungerer bedre og er mere tiltalende end S-togene i København.

Jens Guld
Havnegade 25B-2th
6700 Esbjerg

Afstumpet journalistik
1. NOV. - Information har sat Kim Larsens (journalistens) beretning om branden i Göteborg på forsiden af
week-end udgaven den 31. okt.
Det er en uhyggelig dårlig og følelseskold journalistik, Kim Larsen bedriver. I stedet for at forholde sig til den frygtelige ulykke, som Information har valgt at skrive om, forholder journalisten sig kun til, hvordan andre folk forholder sig til ulykken. Han kalder minsandten det, der sker på pladsen foran et hus, hvor mindst 60 indebrændte for "et højst bizart sceneri"!
Kim Larsen går rundt lige efter ulykken og opsnapper løse anekdoter og ironiserer over andre journalisters jagt efter nyheder; men sin egen overfladiske arrogance får han åbenbart ikke øje på. Han har taget en tur på opleveren i sit eget journalistiske meta-land, hvor virkelighedens alvor forsvinder.
Hvis en avis eller en journalist vælger at skrive om ulykker af den slags, må man forvente en alvor i forhold til emnet. Ellers er resultatet en uhyggelig kynisk voyeur-mentalitet.

Henrik Glahder
Klæbjergvej 2, Esby
8420 Knebel

Afæskning
1. NOV. - Jeg ville udstille tre ens skotøjsæsker forsvarligt omviklet med sejlgarn.
På den første æske ville jeg skrive: Denne æske indeholder et kunstværk.
Æsken må aldrig åbnes.
På den anden æske ville jeg skrive: Denne æske indeholder et kunstværk.
Hvis æsken åbnes forsvinder det.
På den tredje æske ville jeg skrive: Denne æske er tom. Æsken er derfor selv kunstværket.
Jeg ville udstiIle tre ens skotøjsæsker forsvarligt omviklet med sejlgarn, men jeg gør det ikke.
Jeg er ikke kunstner.

Jesper Jensen
Slippen 3
2791 Dragør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu