Læsetid: 3 min.

Læserdebat

Debat
2. november 1998

Kære Anders

28. OKT. - Da du i din anmeldelse af min bog Madam Press died last week at ninety den 23. okt. er så flink at nævne, at jeg har undervist dig en gang for længe siden på Musikvidenskabeligt institut, og da du, som den omhyggelige anmelder du er, opregner fejl og mangler ved bogen, vil jeg tillade mig at korrigere visse unøjagtigheder i din anmeldelse.
Du nævner, at jeg skulle have besøgt Fussys lydstudie som et led i min "øreåbnende" undervisning. Desværre må jeg indrømme, at jeg aldrig har sat mine ben i Fussys lydstudie - til trods for, at jeg er en stor fan af Fussy. Derimod besøgte jeg - muligvis med din årgang - det gamle lydstudie i Holstebro, hvor vi fik lejlighed til at afprøve sådan et lydstudies muligheder en hel dag. Desuden besøgte vi ved samme lejlighed folke-musikhuset i Hogager og et lignende sted i Holstebro. Er der mon noget, der dæmrer for dig, eller var du slet ikke med på denne studietur?
Du anfører, at bogen er skæmmet af fede typer, kursiv, versaler og understregninger. Jeg må beklageligvis nævne, at der ikke er et eneste understreget ord i hele bogen. Versaler er brugt i særlige tilfælde, bl.a. i oversættelsen af John Cages Mushroom Identification fra indspilningen af Indeterminacy inspireret af hans egne typografiske eksperimenter i bl.a. bogen Silence. Du omtaler ikke, at et af bogens ærinder er at bygge bro mellem bl.a. billedkunst og musik, og derfor er der benyttet et portræt af mig på bagsiden, som kunstneren Poul Weile har foræret mig. Ikke for at fremhæve det private ved dette billede, men fordi det er en slags collage af forskellige elementer: To polaroidfotos og en frottage lavet over et smykke, altså et billede, der på flere måder illustrerer netop den æstetik, bogen beretter om.
Forfatteren har ingen intentioner om at gøre den ny musik henholdsvis tung eller let, men derimod et ønske om at lette læserens vej til ny musik, hvilket er noget ganske andet.

Mette Stig Nielsen
docent ved Det Fynske Musikkonservatorium
Islandsgade 2
5000 Odense C

Et års dagpenge

28. OKT. - Arbejdsmarkedsreformens tredie fase er sidste del af en veltilrettelagt plan, som tog sin begyndelse dagen efter om afstemningen om EU den 18. maj 1993. Regeringen fremlagde dengang forslag til en arbejdsmarkedsreform, som blev hastet gennem Folketinget og vedtaget før sommereferien samme år. To år efter kom anden fase, som regeringen opnåede enighed om ved finanslovsforhandlingerne i 1994. Regeringen er nu klar med den sidste del. Den 29. september 98 var underudvalget for trepartsdrøftelser klar med et fælles papir, om fælles retningslinier for tredie fase af arbejdsmarkedsreformen.
LO, DA og regeringen var enige om at skære perioden i dagpengesystemet ned fra fem til fire år og fremrykke aktiveringen. Det betyder, at dagpengeperioden reelt kun bliver på et år. Derefter er der tre år, hvor man skal arbejde for en løn, der svarer til dagpengene uden at optjene ny dagpengeret. Garantien for at man kan blive i dagpengesystemet, indtil man kan gå på efterløn, forsvinder for de 50-54 årige men bibeholdes for de 55-60 årige. Dernæst er der en række stramninger, f.eks. skal man allerede efter tre måneder stå til rådighed for et rimeligt arbejde. Det betyder, at man skal tage imod et hvilket som helst arbejde og kan ikke regne med kun at få anvist arbejde indenfor sit eget fag. Sygeperioder skal ikke kunne udskyde aktivering. m.m.
Bliver det vedtaget - og det er der noget, der tyder på, når regering, arbejdsmarkedets parter og de borgerlige partier er enige - så har regeringen lavet det kunststykke at få afkortet dagpengeperioden fra næsten uendelig til et år på bare fem år. Det er helt i tråd med anvisningerne fra EU, hvor Danmark er blevet kritiseret for at have en alt for lang dagpengeperiode. I de fleste andre lande i EU kan man kun få dagpenge i et år. Med tredie fase af arbejdsmarkedsreformen er harmoniseringen gennemført.
Danmark er en rigtig duksedreng i forhold til EU. Regeringen satser kynisk på, at få vores arbejdsmarkedssystem lavet om til en anderledes og dårligere europæisk standard. Protesterne fra fagforeninger og arbejdspladser overhøres, og et stort gråt tredie arbejdsmarked for aktiverede toner frem.

Kit Aastrup
Porsgrunnsvej 67
8200 Århus N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her