Læsetid: 2 min.

Børn skal høres

Debat
17. december 1998

Et barn skal selvfølgelig ikke udsættes for at vælge. Et barn må aldrig udsættes for pres, men barnet har ret til at blive hørt

SOCIALT
Jeg har med interesse læst statsamtsfuldmægtig Peder Bidstrups læserbrev i Information den 5.-6. december. Jeg kan medgive Peder Bidstrup, at sådan som forløbet omkring den 10-årige Sofie er beskrevet, er det en krænkelse af barnet. Jeg har siden 1985 arbejdet som konsulent i Nordjyllands Amt, Rådgivningsafdelingen for børn og unge, og siden 1986 har jeg ligeledes arbejdet som børnesagkyndig rådgiver på Nordjyllands Statsamt. Det sidste års tid har jeg sammen med en meget erfaren jurist undervist i, hvordan børn kan medinddrages i rådgivningen, og hvordan vi arbejder tværfagligt.

Målet er at hjælpe begge
Vi har begge i mange år været enige om, at børn har ret til at blive hørt, og vi har derfor i videst muligt omfang inddraget børnene i rådgivningen. Målet for rådgivningen er at hjælpe forældre og børn igennem adskillelsen:
*at hjælpe til vækst og udvikling (den emotionelle og den juridiske skilsmisse)
*at forebygge at barnet belastes så meget, at det får psykiske følgevirkninger for barnet
*at forebygge at barnet mister selvværd
*at støtte barnet og få barn/forældre til at tale om de ændringer og konsekvenser, det har for barnet, når far og mor ikke skal bo sammen
*at gøre barnet fri for ansvar
*at hjælpe forældrene til respektfuld optræden over for sig selv og barnet, så der kan iværksættes de bedst mulige aftaler for barnet angående forældremyndighed og samvær.
Et barn skal selvfølgelig ikke udsættes for at vælge. Et barn må aldrig udsættes for pres, men gøres fri for ansvar både i ord og handling. Et barn behøver ikke at give sin holdning til kende, og skal bakkes op i ikke at gøre det, hvis det er det bedste for barnet. Barnet har derimod ret til at blive hørt og sammen med den børnesagkyndige rådgiver aftale, hvad der skal siges til forældre og til jurist. Det er vigtigt for barnet at få lettet sit hjerte.
Jeg har faktisk altid oplevet at børnene har været lettet efter rådgivningen, idet de ofte har stået med et stort pres og ansvar inden rådgivningen.
Selv om der er tavshedspligt omkring rådgivningsdelen i forhold til juristen, er det tværfaglige arbejde meget vigtigt.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her