Læsetid: 2 min.

Danske cpr-numre til Tyskland

23. december 1998

Pas på med cpr. Ville tyskerne den 9. april 1940 ikke blot have lavet et udtræk af cpr-registeret med alle navne og adresser på danske statsborgere registeret i jødiske synagoger?

REGISTRE
Jakob Grønbæk skriver den 18. december i Information om mange præsters frygt for at overdrage vedligeholdelsen af kirkebøgerne til Indenrigsministeriet og deres cpr-register. Han skoser endda skeptiske præster for at være teknologi-forskrækkede og gammeldags - og det ville da også være meget uheldigt, hvis det var en konservativ faggruppe, der fik modarbejdet et visionært lovforslag alene for at fastholde en tradi-tion og eget arbejde.

Hvorfor kun i Danmark
Nu er det sådan, at selv om PROSA tilslutter sig tanken om et fælles borger-register (cpr-registeret) og har megen respekt for den måde, det isoleret set har været anvendt på, må vi dog overveje, hvorfor andre lande generelt set ikke har et tilsvarende register. Dette bunder vel i, at person-registrering uanset teknologien ikke kan ses i en uhistorisk sammenhæng.
Ville tyskerne den 9. april 1940 ikke blot have lavet et udtræk af cpr-registeret med alle navne og adresser på danske statsborgere registeret i jødiske synagoger? En sådan mulighed viser styrken og faren ved at koncentrere persondata - og måske netop hvorfor tyskerne ikke selv har et sådant! Når Folketinget derfor har fremlagt et nyt lovforslag om cpr-registeret, bør man hverken se dette i uhistorisk eller teknologifjendsk sammenhæng. Men man kan overveje, at den der fokuserer alene på kirkebøgerne i dette lovforslag fordrejer debatten hen mod noget følelsesladet og væk fra de politiske centraliseringer, der ligger i lovforslaget.

Stikkervirksomhed
Vil Jakob Grønbæk f.eks. acceptere at blive afhørt af politiet om sine naboers gøren og laden under vidneansvar? Denne del af lovforslaget lugter af en retslig stramning, som ligner en statslig stikkervirksomhed, vi kender fra forskellige autoritære regimer (her er der indtil flere tysklande at pege på). Og argumentet fra Indenrigsministeriet er, at 'vi' jo skal være sikre på, at oplysningerne i cpr-registeret er korrekte!

Privatiseret register?
Personligt opfatter jeg denne stramning som situationen, hvor teknologien nu anvendes som argument for at indføre lovopstramninger, der sikrer, at teknologien fungerer på teknologiens præ-misser. Og PROSA har da også advaret Folketingets Kommunaludvalg om, at befolkningens forholdsvis positive accept af cpr-registeret gennem denne type lovændringer kan vendes til at opfatte cpr-registeret som en kontrolinstans. Specielt i disse tider, hvor andre statslige institutioner som FET og PET af-sløres i ikke at have overholdt det regelsæt, som deres person-registreringer er underlagt.
Jeg vil opfordre til en bredere lov-diskussion, der ikke monopoliseres af enkelte faggrupper, men skabes via folkelig debat, der også omfatter det nye lovforslag til behandling af persondata. Dette lov-forslag vil nemlig i sin konsekvens betyde, at cpr-registret kan flyttes til Tyskland, hvis det kan drives mere rationelt og billigt der.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu