Læsetid: 1 min.

Direktoratet fejler

Debat
22. december 1998

Civilretsdirektoratets nye linje kan betyde, at selv ganske små børn skal indkaldes til samtale i statsamtet

SOCIALT
Jeg har med interesse læst reaktionerne på min beskrivelse af den ulykkelige situation, en 10-årig pige blev bragt i under et møde i statsamtet, fordi hendes forældre var uenige om forældremyndigheden.
Flere af indlæggene har været en stærk tilkendegivelse af, at et barn ikke bør bringes i en situation, hvor det skal vælge, og at barnet så vidt muligt skal beskyttes mod følgerne af forældrenes konflikt.
Det var også tidligere den officielle, statsautoriserede holdning. Ved behandlingen af konflikter om forældremyndighed og samvær bestræbte myndighederne sig på ikke at medvirke til at øge det pres, der hviler på børnenes skuldre i en i forvejen vanskelig situation.

Børnene skal inddrages
Men sådan er det ikke længere. Civilretsdirektoratet, der er statsamternes overordnede myndighed, har ved forskellige lejligheder gjort det klart, at man fremover vil kræve, at statsamterne ved deres afgørelser lægger vægt på børnenes egen holdning i det omfang, de er modne nok til at forstå den problemstilling, der er til behandling. Konsekvent gennemført vil det indebære, at selv ganske små børn skal indkaldes til samtale i statsamtet, at deres meninger og ønsker skal fremgå direkte af det referat, der tages af samtalen, og at de bliver bestemmende for den afgørelse, der træffes.
Fremover vil det altså indgå som et almindeligt led i statsamternes sagsbehandling, at børnene skal tage standpunkt i deres forældres konflikt - at de skal vælge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her