Læsetid: 2 min.

EU handler - og spilder

Debat
2. december 1998

EU's handel med forureningskvoter har ikke styrket, men svækket forpligtelsen til at feje for egen dør

MILJØ
Ritt Bjerregaard kritiserer i Information den 23. november min udlægning af klima-topmødet i Buenos Aires. Hun finder min kritik bekvem og helt igennem grundløs.
Jeg må imidlertid konstatere, at Bjerregaard - måske utilsigtet - bekræfter mine fremførte kritikpunkter. Hun fremfører selv, at "EU ikke er imod handel med forureningskvoter", og at EU har åbnet for, at halvdelen af CO2-reduktionen kan ske via forskellige former for handel med forurening. Vi har altså foretaget de samme konstateringer, men besmykker disse forhold med forskellige ord.
Sådan er det bare!
Der, hvor vandene reelt skiller, er i spørgsmålet om det fornuftige i EU's formulerede mål, før konferencen løb af stablen i Buenos Aires, før forhandlingerne var begyndt, før man overhovedet havde sat sig til forhandlingsbordet. Man accepterede på forhånd, at handelen var kommet for at blive.

EU og vi viger og viger
Målet var at få kontrol med handelen, ikke at få reduceret dens betydning mest muligt.
Der er en verden til forskel på de to mål. Det samme komediespil fandt sted i det danske folketing. Et massivt flertal fra SF til Venstre valgte en 'konstruktiv' tilgang til problemerne. Svend Auken fik mandat til at kontrollere smuthullerne, ikke til at reducere deres betydning mest muligt. Venstre var under den debat ret så fornøjet - nu skulle der handles med forurening.
Derved kom Danmark til at stå helt og fuldt bag EU's vigende kritik af den systematiske handel. Heri har Ritt Bjerregaard ganske ret.
På sit rådsmøde juni 1997 åbnede EU for et principielt ja til handel. I forbindelse med EU's rådsmøde den 23. marts 1998 udtalte miljø- og energiminister Svend Auken til pressen, at Danmark ville have 70 procent af CO2-reduktionen som national indsats (resten gennem godskrivning via handel med kvoter m.m.), rådsmødet blev enig om 50 procent. Den linje blev bekræftet på rådsmødet den 9. oktober 1998. EU's linje har ikke styrket, men svækket forpligtelsen til at feje for egen dør.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her