Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
15. december 1998

Syv spørgsmål

10. DEC. - Når den sidste champagne er drukket ved 50 års-jubilæet for menneskerettighederne, når løftet om en bedre verden er aflagt og når kupgeneral Pinochet er udleveret til retsforfølgning, vil Regeringen så med fornyet mod forlange en international retssag mod: 1) de chefer for amerikanske koncerner der kræver et kup i Chile, 2) de amerikanske efterretningsfolk der planlagde kuppet og 3) den amerikanske udenrigsminister der godkendte det?
Og vil Regeringen samtidig på hjemmefronten 4) forsvare borgernes ytringsfrihed, 5) respektere arbejdsløses menneskerettigheder, 6) bekæmpe den grove diskrimation af flygtninge og 7) standse torturen i fængslernes isolationsceller?

Mikael Witte
Gl. Stillingvej 460
8462 Harlev J

Radbrækket

8. DEC. - Jens Juhl Jensen slår ud igen den 7. dec. 'Sikke en kærlighed' JJJ er en potentiel begavelse, der er gået grassat. Han har sat firkantet uforstand i stedet for den hermeneutiske cirkel. Han udviser en koncentreret mangel på fairness og jugement.
Hvor ville jeg ønske, at han kunne finde en anden og mindre væsentlig litteratur end den latinske at radbrække!
Der må da være strukturalister, der kan sætte ind mod kapringen af Saussure. Der må være læsere med dyrt betalte billige grin, der reagerer.
Der må da være redaktionelle instanser, der kan standse den ulige kamp: Klassikerne skal jo nok stå distancen, men Don Juan Navidad Quixote er i færd med at skrive sig ud i den forunderligste, ulæselige analfabetisme.
Tænk at dumhed kan være så tilsyneladende lærd!

Hans Gregersen
Stationsvej 2 A, Biersted
9440 Åbybro

Det er for pinligt!

9. DEC. - Forleden læste jeg et indlæg her i avisen af Per Clausen, som er formand for Dansk Magisterforening. Under overskriften 'Kvinder, tak' argumenterer Per Clausen for nødvendigheden af øget ligestilling i forskerverden. Derpå kommer han med en række forslag til initiativer til fremme af ligestillingen ved landets forskningsinstitutioner.
Der er intet i vejen med Per Clausens argumenter, og der er intet galt med hans anbefalinger. Tværtimod! Manglende ligestilling i forskerverden er et stort problem - for kvinderne, får forskningsinstitutionerne og for samfundet. Derfor må man både fra politisk side og på de enkelte institutioner tage initiativer til at rette op på den skæve fordeling af kvinder og mænd i forskerstillinger.
Min umiddelbare reaktion på Per Clausens indlæg var da også dels glæde over hans interesse for en øget ligestilling i forskerverden, og dels respekt for hans saglige argumentation og velovervejede anbefalinger, der (troede jeg) afspejlede stor indsigt i ligestillingsproblematikken.
Men, men, men... Et par dage efter læste jeg, i forbindelse med mit arbejde, en redegørelse fra Forskningsministeriets ligestillingsudvalg, 'Ligestilling i forskning'. Efter at have læst redegørelsen var jeg meget forvirret. Der stod jo - nærmest ordret - det samme i Per Clausens artikel som i redegørelsen. Havde Per Clausen mon været med til at skrive denne redegørelse eller havde han profileret sig selv på baggrund af andre menneskers arbejde? Efter at have tjekket udvalgets sammensætning blev min konklusion, at Per Clausen havde stjålet med arme og ben fra Ligestillingsudvalgets redegørelse - uden at referere til redegørelsen én eneste gang, kopierer han flot og frejdigt udvalgets anbefalinger. Det er pinligt, Per Clausen.

Susan Clausen
medlem af Dansk Magisterforening
Vesterfælledvej 1 B, 5.
1750 Kbh. V

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her