Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

Debat
5. december 1998

Frygtsomme studenter
24. NOV. - Jeg finder det stærkt bekymrende at formanden for Forenede Studenterråd, Morten L. Olsen, i Information den 23. nov. giver udtryk for at Studenterrådet vil tie Dansk Forum ihjel under valgkampen til konsistorium på Københavns Universitet.
Dansk Forum skal ikke ties ihjel. Deres ekstreme holdninger skal eksponeres så meget som muligt, så det bliver klart for alle studerende ved Københavns Universitet, at de ikke skal stemme på Dansk Forum. For hvad der ikke tales om i 'de bedre kredse' er spændende for alle der måtte føle sig udenfor disse.
Det var bl.a. derfor, i ren protest, at Konservative Studenter fik en repræsentant i Konsistorium ved forrige valg. Noget lignende kunne ske igen, selvom det synes usandsynligt.
Og tavshed er god politik, for det viser at man ikke har noget at give igen med. Og jeg nægter at tro at Morten L. Olsen ikke har noget at give igen med overfor Anette Ladefoged og Thomas Lønbæk. Tag f.eks. sådan noget som at de finder det nødvendigt at samarbejde internationalt (bl.a. med et vist højreekstremistisk parti hvis leder lige er blevet fradømt sin valgbarhed i et år for overfald på en politisk modstander) men dog fastholder at det ikke skal være et krav at afhandlinger har en fremmedsproget sammenfatning.
Yderligere er der den åbenlyst indvandrefjendske holdning der åbenbart stammer fra 1930'ernes noget blakkede tankegods og det faktum at Martin Kasler, tidligere medlem af DNSAB i en periode var næstformand i Dansk Forum (jeg ved ikke om han er det endnu, men jeg render heller ikke rundt og registrerer mine politiske fjender).
Hvis det ikke er noget at føre politik imod, så ved jeg ikke hvad man så skal sige for at få Forenede Studenterråd ud af busken.
Så derfor må jeg opfordre alle der helst ikke vil have fortidens spøgelser rendende rundt i Konsistorium til at stemme på alt andet end Dansk Forum, men give dem en chance i en fair debat i stedet for at prøve at tie dem ihjel.

Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 526
2450 København SV

Småborgerlig køns-fundamentalisme
25. NOV. - Man må sige, at cand.mag. Lone Nørgaard får trykket den af for tiden. Tillykke med det.
I begyndelsen undrede jeg mig over, hvorfor Information lige har valgt hende, til at sætte gang i den noget forsinkede og ensidige kønspolitiske diskussion.
Så læste jeg et par af kronikredaktør Marie Louise Kjølbyes Qlummer, og kom hendes berømte bidrag til forældremyndighedsdiskussionen i hu. Her reducerede hun i elegant stil, og i fuld overensstemmelse med kvindeorganisationernes daværende strategi, alle mænd, der sloges for deres ret til at se egne børn, til at være alkoholiserede voldsmænd, der var "kommet til at labbe konen en".
Så forstod jeg det bedre. Lone Nørgaard skal simpelthen sige alt det, som Marie-Louise trods alt er for kultiveret til selv at sige.
Og man må lade hende, at hun giver den hele armen i sit forsøg på at profilere kvindebevægelsen som en fundamentalistisk småborgerlig organisation, der kæmper for de tre store R'ers genindførelse. Ro, renlighed og..., I ved.
Vi kender allerede hendes holdning til sex, som en dannet kvinde kun nødigt hengiver sig til. Og da kun for at imødekomme det svinske og primitive mandskøn, som det åbenbart trods alt er værd at holde på. Til hvad? Skaffedyr, måske?
Hun har også udbredt sig rigeligt om den finere rengøring som forudsætning for både sex og fædres ret til at gå i Zoologisk Have med deres børn. Og dermed eta-bleret nogle sammenhænge, som Freud ville have elsket.
På det seneste har hun så foreslået diverse Brian'er afskaffet, fra både skolen og samfundet i øvrigt. Om nødvendigt ved dødsstraf.
Skulle det lykkes, vil verden være ren! Tilbage i skoleklasserne vil kun være hendes egne velafrettede "drenge", og en flok skræmte piger, som er i klemme mellem de ondskabsfulde gimper - vi kunne kalde dem Louiser og Hanner - som terroriserer enhver skoleklasse, og så de moderligt nedladende pæne piger - vi kunne kalde dem Loner og Margrether - som forsøger at hjælpe lærerinden med at lægge låg på utidig barnlighed og spontaneitet.
Den dag det sker, vil verdens Loner måske - kun måske - se, at det ikke blot er mænd, der er problemet.
PS: I er sørme modige, sådan ligefrem at tage mænd alvorligt, og bede dem skrive ind om deres liv. Har I nu fået lov?

Carsten Grolin
Bakkedraget 43
4534 Hørve

Had og kærlighed
21. NOV. - Apropos ytringsfrihedens 'jubilæum' en lille strøtanke:
Jeg ville hade at leve i et land, hvor Ekstra Bladet, BT og sladderugebladene var forbudt.
Jeg ville elske at leve i et land, hvor ingen gad læse det bras.

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Pedante læsere
24. NOV. - Det er tankevækkende så ofte, emsige læsere ser sig nødsaget til at rette fejl og mangler hos Informations skribenter - især bladets egne journalister. Alt fra faktuelle svipsere til slåfejl. Man burde ellers kunne gå ud fra, at netop fordi bladet har så oplyst en læserskare, var disse også i stand til selv at dechifrere eventuelle smuttere.
Jeg slog ordet 'pedant' op i fremmedordbogen, for jeg ville ikke risikere, at stave det forkert. Deri står blandt andet, at en pedant er en "person der lægger overdreven vægt på enkeltheder uden sans for helheden." Jamen, jeg kunne ikke have sagt det bedre selv!

Thomas Høvsgaard
Nørregade 32, 2.tv.
8300 Odder

Pinochet
På Pablo Cristoffaninis indlæg den 4. december svarer Informations skribent burch:
Min pointe i lederen "Fra Nürnberg til Santiago" var, at drabet på mindst (ikke "kun") 3.000 mennesker i Chile var politisk motiveret. Eftersom folkedrab normalt defineres som systematisk udryddelse af et folkeslag af enten etniske eller nationale grunde, er det meningsløst, at Garzón anklager Pinochet for folkemord. Derimod giver det mening at sigte ham for "forbrydelser mod menneskeheden".

burch

Besked om boligstøtte
24. NOV. - Karen Nygård undrer sig i et læserbrev den 24. nov. over et tal i mit indlæg om boligstøtten. Jeg skriver, at en ledig på dagpenge kan få det, der svarer til en lønindkomst på 152.000 kr. om året. Det forstår Karen Nygård, der arbejder i en a-kasse, ikke. Hun skriver, at en dagpengemodtager kun får knapt 140.000 kr. om året i dagpenge.
Det er helt korrekt.
Men en dagpengemodtager betaler ikke otte procent i arbejdsmarkedsbidrag, som en almindelig lønmodtager gør. Derfor svarer højeste dagpengesats til en lønindkomst på 152.000, som jeg skriver i mit indlæg.

Lissa Mathiasen
boligordfører for Socialdemokratiet
Christiansborg
1240 København K

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her