Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

1. december 1998

Onkel Tom typer og racismen
25. NOV. - Morten Halskov Jensen skriver i et læserbrev den 24. november om nogle politikere, som han er uenig med. De ønsker ikke, som han, at der skal bygges en stormoské i Århus.
Havde det drejet sig om almindelige, mellemblonde politikere, ville han nok have nøjedes med at konstatere en uenighed - som ikke er ulovlig i et demokrati.
Nu drejer det sig imidlertid om mennesker af udenlandsk oprindelse. Her gælder andre spilleregler. Når de er uenige med læserbrevsskribenten, er det fordi, de er "Onkel Tom typer" med "forrædertankegang".
Hvad er det, man plejer at kalde den slags standardisering af medmennesker? Er det ikke racisme?

Inger Holst
Hasle Centervej 171
8210 Århus V

Statsbestikkelse med lejligheds-dusør
24. NOV. - Efter en forvrøvlet diskussion om en kæmpemoské i Århus, gled diskussionen i "Reimer Bo" den 18. nov. i stedet over på, hvorfor private udlejere ikke ville udleje til flygtninge på trods af, at staten vil bestikke dem med en dusør på ca. 10.000 kr. pr. lejer.
Forklaringen er enkel: Slet og ret fordi den slags udlejere altid har en meget lang venteliste af familie og venner, der ofte venter på en sådan god ældre lejlighed i over 20 år. Derfor! Sociale tilfælde som danske misbrugere eller støjende personer, kommer jo heller ikke ind i sådanne ejendomme. For naturligvis har de da ret i, at "Lige børn leger bedst".
Pernille Frahm, SF, kunne dog meddele, at hvis ikke udlejerne kunne lokkes med 'guleroden', altså bestikkelse, så skulle de i stedet have 'pisken', og tvinges til at løse det udlændingeproblem politikerne har skabt af ren og skær uvidenhed og naivitet, og uden nogensinde at have haft skygge af folkelig opbakning til det.
Nej, lad dem i stedet bo samlet, hvor de vil, og hvor de har deres netværk, men fordel børnene imellem alle områdets skoler, om nødvendigt på tværs af kommune-grænserne ved hjælp af en gratis busordning, så der højest er 10 pct. udenlandske børn i skolerne, altså en dreng og en pige i hver klasse med 20 elever. Så få kan hverken sinke undervisningen afgørende, eller skabe fremmedfrygt. Men vil derimod integrere børnene optimalt, og det er dem det drejer sig om, og ikke forældrene, der som oftest er tabt på gulvet.

Jørgen Carlsen
Brådhusvej 40, F.,
Stensballe
8700 Horsens

Stor-moské
23. NOV. - Jeg var en af de meget få uvildige, der ved et tilfælde havde fundet vej til det oprindelige "stor-moské"-møde i Mølleparken i Århus. Som Information ganske rigtigt påpegede i sin omtale, var det et skrækkeligt eksempel på skyggeboksning og løgn-på-fordomargumentation fra begge sider. Umiddelbart var min reaktion en undren over, at reelle og velmenende muslimske borgere med større - og mindre sandelig også - tilknytning til Danmark i den grad lod sig voldtage af Faklen.
En af Faklens studentikose mærkesager er jo at "vinde stor sejr over kristendommen" (citat Rune Engel-
brecht ved Faklens Halloween-party 1997) - nej netop ikke blot "folkekirken". Til dette lader formanden for Afrikanske Folks Fællesorganisation i Århus - ("Jeg er selv kristen" - Leonard Martin) sig misbruge, medens Rage Rage fra Somalisk Forening skydes på af en flok barnerumper fra DF. Absurd.
Ordet "stormoské" er bragt på bane af Faklen - ikke det muslimske samfund. Der insisteres på at man skal kriges i midtbyen på tårn-/minaret-højde som om der var tale om Joakim von And og Anderbilts legendariske statuebyggeri.
Ren Andeby.
Faktum er jo at:
*Der intet forbud er i dette land mod at bygge og indrette moskeer og templer efter ønske og behov.
*Det, at gudshuses pragt og jordiske glimmer til alle tider har afspejlet brugergruppens økonomiske formåen, er helt uden forbindelse til en lokal racismedebat. Derfor er moskeerne i Danmark små og mangelfulde. Dette afhjælpes ikke ved at bygge en uvelkommen klods på et upassende sted.
Det forekommer mig at formålet med Faklens tiltag - og ikke de forførte muslimers medløb som sådan - udelukkende er beregnet på at fremprovokere konfrontation og i bedste tilfælde gadekampe, sabotager o.l. Tror f.eks. Rune Engelbrecht, at hans projekt er det bedste til at sikre muslimer en værdig og fredelig trosudøvelse. For åben skærm midt på torvet blandt uomgængelige hadske blikke. Ved manden overhovedet noget om religionsudøvelse. Har han gjort sig klart at islam generelt stræber efter sammenkobling af kirken og stat, en af hans egne yndlingsaversioner - såvidt man har fået indtryk. Historieløsheden blandt alle parter ved mødet var det værste. Jeg gider ikke her at kommentere DF'ernes vrøvl, men ville, hvis ikke jeg havde været sikker på pavlovsk buhen fra flertallet og klapsalver fra DF-drengene, på mødet gerne have bedt Faklen om at nævne bare ét fortilfælde fra historien, hvor muslimer og kristne - ligegyldigt hvem der ellers har været de første stenkastere - har levet fredeligt sammen i længere tid uden en form for apartheid-regulering. Det skulle sydafrikanske Leonard Martin bryde sin naiv-humanisme og tænke lidt over.
Nu har Faklen ihvertfald opfordret til opfordring til stenkastning. DF tager mod med kyshånd. Stakkels muslimer der lader sig spænde for den vogn.

Odd Bjertnes
Haderslevgade 5
8000 Århus C

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu