Læsetid: 4 min.

Læserdebat

23. december 1998

Tag selv - den sjette ferieuge

16. DEC. - I en tid, hvor danskerne arbejder som aldrig før, hvor produktiviteten er helt i top, og hvor arbejdsløse tvangsaktiveres på bedste slavemanér, og hvor "vi ikke har råd til efterlønnen" trods erhvervslivets stadig større (og stadig mindre beskattede) profitter, troner Marianne Jelved frem i Nyhederne og forkynder, at en sjette ferieuge er utænkelig, fordi "det vil true velfærdsstaten". Ulven kommer!
Det er vist efterhånden umuligt for danskerne at regne med spor af, hvad politikerne siger, og jeg vil derfor foreslå, at fagforeningerne og de ansatte på landets virksomheder simpelt hen går sammen om at afholde den sjette ferieuge uden hensyn til hverken Jelveds eller arbejdsgivernes mening herom. Eller strejke, til den er hjemme! Det kan trods alt ikke være i en overflodstid, der skal spares på almindelige menneskers frihed.

Carsten Agger
L. A. Rings Vej 49
8270 Højbjerg

Irakerne må selv klare Saddam

19. DEC. - Martin Burcharth mener tilsyneladende i Informations leder den 18. dec., at USA oven på missilangrebene på Saddams formodede anlæg til fremstilling af kemiske våben bør sende sine GI's ind i Irak og eksterminere Saddam Hussein. Det er sært at høre dette fra en journalist på Information, der stadig ligger trygt i slipstrømmen fra bevægelsen mod USA's krigsførelse i Vietnam.
Det må være nok, at USA bomber Husseins særlige udgave af biogasanlæg sønder og sammen, da han i modsætning til andre indehavere af kemiske våben har vist, at han gerne bruger dem.
Hvis Iraks leder skal styrtes, bør det primært være
irakernes egen sag. Sporene fra USA's humanitære invasion af Somalia, hvor USA's soldater blev pint ihjel, skræmmer alle, der ikke opfatter USA som den store satan.
Frivillige - måske er Mar-tin Burcharth at finde blandt dem? - kan så selv melde sig til de anti-Saddam fjendtlige styrker, ligesom international brigadister gjorde det i den spanske borgerkrig.