Læsetid: 3 min.

Læserdebat

22. december 1998

De stakkels børn

2. DEC. - Informations bagsideleder: 'Barnets århundrede' (25. nov. 98) omtaler lidt af det, som vi ved om danske børns mangel på trivsel og lovgiverens flertal ignorerer, når de lovgiver til skade for børn fra brudte hjem.
Ved først givne lejlighed (det vil sige i februar 1999) bør Folketinget rette fejlen i paragraf 8 i lov om
forældremyndighed og samvær. Dette haster af hensyn til de stakkels børn, som ikke får myndighedernes og lovens hjælp til at sikre deres egen bopæl i Danmark. De stakkels børn i det kommende århundrede skal ikke generes for skatteydernes penge som det sker her i disse år.

Edvard Wium
Platanvej 5
1810 Frederiksberg C

Paul Robeson i DR

16. DEC. - Den 14. dec. bragte Information i historisk set en udmærket artikel af Svend Grundtvig i anledning af 100 års dagen for den amerikanske sanger Paul Robesons fødsel.
Artiklen afsluttedes med en beklagelse af, at man i Danmarks Radio aldrig hører Paul Robesons og foreslår at 100-året kunne være en god anledning til at høre hans dejlige udtryksfulde baryton/bas.
Retfærdigvis må det siges at DR i forsommeren (16.maj-30.maj-13.juni) bragte en fremragende serie om Paul Robeson hvor forfatteren Erik Stinus gennemgik Paul Robesons kunstneriske og politiske udvikling dokumenteret gennem en lang række musikalske indslag. Serien blev i øvrigt gentaget et par måneder senere.

Jørgen Bagge Andersen
Admiralgade 23
1066 København K

Pavlovs politihunde

19. DEC. - Forleden overværede min søn og jeg tilfældigt sidste halvdel af en demonstration foran den amerikanske ambassade på Østerbro. Ca. 60-70 irakere - børn,unge og gamle - demonstrerede mod de seneste dages amerikanske og britiske bombninger i Irak. Detførste man ser er naturligvis det overdrevne politiopbud - 4-5 mandskabsvogne, en stor bus, hundebil(er), patruljevogne, civilbiler og mindst en motorcykel.
Demonstrationen blev ret hurtigt opløst af politiet og de kampklædte betjente skubbede de demonstrerende næsten helt ned til Østerport Station. Nogle af betjentene havde trukket stavene og andre stod parat med tåregas og hunde. Så stod den lille samling demonstranter på den ene side af gaden og på den anden side satte politiet to betjente med hunde - ustyrlige som altid - til at 'holde vagt'. Resten af betjentene gik tilbage til ambassaden. Så behøvede de kun at vente, og ganske rigtigt: Ved den første provokation kaldte hundeførerne på forstærkning og hele politihæren kom deres kolleger 'til undsætning'. Det endte med at tre unge mænd kom med på stationen.
Om aftenen i nyhederne blev disse anholdelser ikke nævnt og det undrede mig faktisk. Jeg kom derfor uværgerligt til at tænke på at den tidligere forsvarsadvokat, Erling Andresen der i et interview i tidskriftet Faklen udtaler, at "der er selvfølgelig ingen tvivl om, atfolk får tæsk af politiet både under og efter anholdelser". Men så galt gik det sikkert ikke på Østerbro - den slags sker jo ikke i Danmark.

Morten Halskov Jensen
Ryesgade 70, 2. sal tv.
2100 Ø.

Ikke pinligt - men glædeligt

16. DEC. - Susan Clausen har ret i, at der er en række anbefalinger fra Forskningsministeriets Ligestillingsudvalg, som går igen i mit debatindlæg 'Kvinder tak'. Ligesom der er en række af udvalgets anbefalinger, som er identiske med synspunkter og forslag, som Dansk Magisterforening i ledere i Magisterbladet, kommentarer i dagbladene og pressemeddelelser tidligere har givet udtryk for. I det hele taget er der efterhånden mange, som giver udtryk for synspunkter i forhold til denne problemstilling, som er sammenfaldende. Det er glædeligt. Nu mangler vi bare at få gjort noget ved problemerne. I den sammenhæng synes jeg, det er vigtigt, at Dansk Magisterforening, som den største organisation for universitets- og sektorforskere, markerer sin støtte til disse synspunkter. Det ville for alvor være pinligt, hvis vi ikke gjorde det.

Per Clausen
Formand for Dansk Magisterforening
Lyngbyvej 32
2100 København Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu