Læsetid: 5 min.

Læserdebat

Debat
19. december 1998

Nedslidte på omkring de 60

10. DEC. - Hvordan det være, at man kan se og høre politikere (ikke mindst statsministeren) tale om "folk på arbejdsmarkedet, der i en alder af omkring 60 år er ned-slidte", som den naturligste ting af verden?
For mig rejser det langt vigtigere spørgsmål end det om pensionsalderens nedsættelse, efterlønsalderens hævelse med mange flere! Et spørgsmål, jeg godt kunne tænke mig sat til debat og som jeg synes burde prioriteres langt højere end så mange andre.
Det er et uhyggelig koldt og økonomitænkende samfund, der tager det som en naturgiven pris for velfærd, at arbejdsstyrken skal være mere eller nedslidt i en alder af omkring 60 år!
Det kan, hvis man økonomitænker, heller ikke være særlig fornuftigt at acceptere nedslidning i så tidlig en alder, da blandt andet vores sygehusvæsen slet ikke er gearet til at tage sig af de mange nedslidte.
Derfor vil jeg opfordre til debat om følgende: er den måde vi har organiseret vores samfund på den bedst mulige, når den medfører, at arbejdsstyrken på grund af et alt for højt tempo ikke kan holde til at være på arbejdsmarkedet længere, end det er tilfældet!
Der skal efter min mening nytænkning til, så vi sætter fokus på mennesket i stedet for økonomi! Vi må så indrette økonomien efter, hvad hensynet til velfærden giver af muligheder.
Der ligger mange syge-hus-, plejehjems- og børneinstitutionspladser gemt i Storebæltsbroen. Ligeledes kunne penge fra Øresundsbroen være anvendt til opfyldelse af menneskelige behov. En kommende Østersøbro kunne være med til at finansiere større hjælp til lande, der har været og er ofre for naturkatastrofer, (borger)krige og meget andet.

Hans Houmøller
Pilely 1
2610 Rødovre

Politikerne vil have et nyt folk

10. DEC. - Politikerne brokker sig over folket. F.eks er politikerne sure over, at folket kan finde på at gå på efterløn. Så er der noget i vejen med folket.
Men sæt nu at det er politikerne, der trænger til nye briller. Hvad nu, hvis det i virkeligheden er det eksisterende arbejdsmarked, der er noget galt med? Måske er det et sundhedstegn, at folk søger væk derfra, så snart de kan komme afsted med det. Det er s'gu en skam, at der tilsyneladende ikke rigtig er nogen, der interesserer sig alvorligt for den side af sagen.

John Andersen
Søskrænten 14, Stavtrup
8260 Viby J

Kan musikken tåle al den støtte?

3. DEC. - Torben Bille rejser i sin leder den 2. dec. om Konsensusrock spørgsmålet om, hvorvidt der reelt er behov for det relativt store antal spillesteder og om der er musikere nok, som både kan tiltrække og udfordre publikum - samt konstaterer, at der stinker på lokummerne på spillestederne. Det sidste først: Ja, det er sgu for galt! Mange steder bliver der tisset ved siden af kummen og derfor kommer der ikke så mange og hører musik. Det er helt klart. Spillestedsstøtten må ændres til en toiletrengøringsstøtte.
Talentmassen da? Jeg omgås til dagligt denne masse og kan garantere for at den findes, lever og savner spillesteder for at udvikle sig i en bæredygtig og virkelighedsnær retning.
Fødekæden musikskoler - konservatorier - spillesteder er svag p.t., fordi spillestederne skranter.
Som et eksempel på et spillested, der fordærvedes af offentlig støtte nævner Bille Musikcafe'n (MC). Efter en kort selvstændig periode overtog den selvejende institution KUC stedet, der blomstrede op til at blive en vigtig scene i København. KUC var kommunalt domineret og dolkede senere stedet (og Barbue) i '95, fordi man troede at man fremover kunne leje MC ud til musikerne og dermed undlade at drive spillested.
Samtidig havde man vist nok håbet på, at Kulturby 96 ville gå ind og støtte privatiseringstanken. Alt mislykkedes, og København mistede spillesteder, som vi savner endnu. Der stank nu også på lokummerne, selv om det ikke passer ind i Billes toilet-logik.
Spillestederne og den rytmiske musik skal støttes - ikke bæres. Vilkårene er ringe, og Bille mener at den rytmiske musik har det bedst sådan: nede i lortet - ellers får vi åbenbart ikke den rette grobund for musikkens vækstlag.
Er det ikke at køre det latrinære for langt ud? Bille ramte ikke kummen helt rigtigt med den leder.

Peter Danstrup
rektor, Rytmisk Musikkonservatorium

Kemidomme for milde

11. DEC. - Torben Nielsen (V) skriver i Information den 9. dec., at dommen over dambrugsejeren i Jylland var alt for hård i forhold til dommene over Proms, Cheminova og Dansk Kabelskrot. Det kan vi hurtigt blive enige om. Men spørgsmålet er, om det er dambrugs-dommen, der er for hård, eller de andre der er for milde.
Jeg kan ikke gå ind i deltaljer med dambrugsdommen, men der er ingen tvivl om, at de øvrige domme, hvor der er tale om en hensynsløs og katastrofal forurening med farlige kemiske stoffer, var for milde. Der er nogle særlige forhold ved hver enkelt dom.
I Proms tilfælde handler det om en form for konkursrytteri, hvor Proms har likvideret et selskab og startet et nyt, hvorefter de er sluppet fri af ansvaret for, hvad det gamle selskab gjorde. Det bør klart føre til en lovændring, når lovgivningen kan tolkes på denne måde.
Men derudover er der det generelle problem, at man mig bekendt aldrig har anvendt princippet om ekspropriation af fortjeneste i sager, der drejer sig om farlige kemiske stoffer.
Netop på dette område, hvor der er tale om måske de mest uoverskuelige skader på miljøet, slipper synderne som regel med bøder på 5.000 eller 50.000 kr, som for de flestes vedkommende er et latterligt lille beløb. I forvejen er der alt for lille chance for, at lovovertrædelser opdages, fordi Kemikalieinspektionen har for lille en bemanding. Hvis en sag endelig fører til domfældelse, gives der nærmest kun symbolske bøder. Der bør laves en gennemgang af tilsyn og retshåndhævelsen specielt i sager om kemiske stoffer.

Christian Ege
sekretariatsleder Det økologiske Råd

Mor, mor de bollede slet ikke

11. DEC. - Ekstra Bladets kioskbaskere sætter nye standarder:
'Michael Laudrup fik ikke ridderkors', 'Robinsondeltagere fik ikke sex'.
Ja, man må sige at her har Ekstra Bladet virkelig begået en genistreg, ingen grund til bekymring over mangel på store begivenheder, der giver gode kioskbaskere. Nej nu er det bare at hente frem fra det lager, som må være påbegyndt og som nok ikke bliver ringere efter EB's julefrokost.
Men her er nogle ideer til fri afbenyttelse:
Dronning Magrethe har ikke aids.
Juleaften flyttes ikke til den 27.
Jesper Ege vandt ikke 19,7 millioner i Lotto.
X (her er virkelig mange muligheder) får ikke Nobels Fredspris.

Jesper Ege
Valdemarsgade 12a
5700 Svendborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her