Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

17. december 1998

Løver hos tandlægen
9. DEC. - Socialdemokratiets nedtur i meningsmålingerne tilskrives de ændringer/forringelser i efterlønnen som finansloven vil medføre for mange, samt at Nyrup i valgkampen udstedte en såkaldt efterlønsgaranti, forstået således at efterlønnen skulle der ikke røres ved. Desuden får det faktum at indgrebet blev foretaget uden offentlig debat, endsige en folketingsdebat, også en del af skylden. Men et så voldsomt dyk i meningsmålingerne som der er tale om kunne have en anden medvirkende årsag. Anders Fogh Rasmussen var før indgrebet næsten ligeså populær hos socialdemokratiets vælgere som Poul Nyrup i diverse målinger. Socialdemokratiet har stået som forsvarer af, og Venstre som modstander af, efterlønnen, denne ordning som for en meget stor del af den danske befolkning ses som et direkte personligt gode af betydeligt omfang. Noget som nok er værd at kæmpe for i det mindste ved et kryds på valgdagen. #Hvis man kombinerer den sympati der er for Anders Fogh med det faktum at efterlønsordningen nu er sikret, sandsynligvis godt ind i fremtiden, kan man få den mistanke, at det nu af mange ses som omkostningsfrit
(foreløbig i en meningsmåling) at stemme på den nydelige mand med de klare holdninger som på andre områder er venligt stemt overfor middelklassens ønsker. Mange socialdemokratiske vælgere har sikkert haft lettere ved at træffe dette valg på grund af regeringens og pressens håndtering af situationen. Måske endda brugt det som påskud.
Men er det ikke usolidarisk at stemme af snævre økonomiske interesser? Hvad med hensynet til de svage i vores samfund? Jeg må le. Solidaritet hørte en anden tid til. Og for de der endnu ved hvad ordet betyder er det nok sikrere at stemme på SF eller Enhedslisten.
Man kan med lidt svulstig billedlig tale sige at regeringen med efterlønsforliget har trukket en skarp tand ud af venstreløvens gab. Og samtidig har forvandlet den til en godmodig og varm bamse for den socialdemokratiske middelklassevælger.

Torben Vistisen
Vendersgade 32, 2
8700 Horsens

Kvinderet
9. DEC. - Der bliver manipuleret med menneskerettighederne før fødslen.
Sådan stod der over en artikel af Dansk Kvindesamfunds medlem Bente Holm Nielsen i Inf. den 9. dec. 98.
Straks røg det gennem mit hoved: "Tortur mod fostre?". Senere viste det sig at handle om noget helt andet, nemlig om moderens rettigheder og ikke fosterets rettigheder før fødslen. Artiklen kaster ikke noget gunstigt lys over fremtiden for det fælles for-ældreansvar.
I fremtiden ønsker Bente H. Nielsen, at kvinder som individer bør have rettigheder, fordi de føder børn. Hun skriver ordret: Som individer har kvinder ingen rettigheder, fordi de føder børn.
Skriver hun om en anden planet eller fantaserer hun blot?

Edvard Wium
Platanvej 5
1810 Frederiksberg C

En frækhed at kalde mig racist
4. DEC. - Man skal som bekendt høre meget før ørerne falder af, men ikke desto mindre var jeg lige ved at tabe både næse og mund, da jeg forleden læste, at Inger Holst i et læserbrev her i avisen insinuerede, at jeg er racist, fordi jeg bruger udtrykket 'Onkel Tom' om de såkaldteindvandrerrepræsentanter fra Socialdemokratiet, der forsøger at saboterer projektet om opførelsen af en stormoske i Århus.
Magen til frækhed skal man lede længe efter!
Er læserbrevsskribenten overhovedet klar over, hvad denne sag handler om?
Kan Inger Holst virkelig ikke se det falske og forræderiske i, at to lokale indvandrerrepræsentanter - Hüseyin Arac og Akhtar Hussain - stiller sig på samme side som Dansk Folkeparti og resten af de danske højreekstremister i et forsøg på at hindre danske muslimer i at bygge en stormoske, der kan medvirke til, at deres tilstedeværelse i det danske samfund normaliseres?
Jeg finder disse såkaldte indvandrer repræsentanter - eller Onkel Tom typer, som jeg fortsat foretrækker at kalde dem - langt mere skadelige for indvandrernes sag end folk fra højrefløjen, fordi de foregiver at tale på vegne af indvandrere, men i realiteten kun bekymrer sig om deres egen karriere. Og jeg finder det mildest talt beskæmmende og direkte flabet, at nogen kalder mig racist, fordi jeg påpeger denne problematik.

Morten Halskov Jensen
Ryesgade 70, 2. tv.
2100 Kbh. Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu