Læsetid: 1 min.

Nogle er mere menneske end andre

Debat
10. december 1998

Socialrådgiverne bør kæmpe hårdere mod forskelsbehandling mellem danskere og flygtninge

SOCIALT
Enhver, der ikke ønsker at se fremtidens Danmark som en mini-udgave af apartheid-tidens Sydafrika, kan kun have ubegrænset sympati for de danske socialrådgiveres etiske kamp mod den nye udlændingelov.
Socialrådgiverne står i et alvorligt moralsk dilemma: Hvis de ikke administrerer den nye udlændingelov, har den autoritære indenrigsminister truet dem med fyring. Hvis de derimod administrerer den nye udlændingelov, kommer de til at skulle udføre et stykke arbejde, der strider voldsomt mod deres etiske overbevisning.
Jeg har forståelse for jeres fagforenings planer om en informationskampagne mod den diskriminerende udlæn-dingelov, men jeg synes ikke at informationskampagnen er udtryk for nogen særlig aktiv indsats mod den diskriminerende lov. Man kan næsten få mistanke om, at socialrådgiverforeningen vil udarbejde en informationskampagne for at kompensere for socialrådgivernes etiske skrupler over at skulle administrere noget, de i bund og grund føler er dybt uretfærdigt, men som fagforeningen ikke rigtigt ved, hvordan den kan komme udenom uden at risikere at dens medlemmer bliver fyret.

I skal klage
Hver eneste gang I modtager en flygtning(efamilie) efter nytår og bliver tvunget til at diskriminere, bør I rette en klage til den europæiske menneskerettighedsdomstol. Klag over at den danske regering diskriminerer personer på grund af deres etniske baggrund. På den måde kan socialrådgiveren give den diskriminerede klient og sig selv moralsk æresoprejsning efter systemets åbenlyse overgreb.
Det ville selvfølgelig ikke være noget dårligt resultat, hvis en sådan mere aktiv indsats medførte, at menneskerettighedsdomstolen pressede den danske regering til at afskaffe den diskriminerende udlændingelov, fordi den strider mod FN's menneskerettighedskonvention.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her