Læsetid: 2 min.

Det sejler i Kattegat

22. december 1998

Transportrådet må analysere de samfunds- og miljømæssige fordele og ulemper ved forskellige sejlruter over Kattegat. Nu

TRAFIK
At Scandlines og Molslinien finder det mere profitabelt at samle deres aktiviteter i Odden havn, er ikke nødvendigvis også en fordel for samfundet. For mens rederierne alene skal varetage aktionærernes interesser, skal samfundet se på helheden.
Er det fornuftigt, at samfundet kløver det skønne Odsherred med asfalt for en milliard kroner, når der i forvejen er rimelige vejforbindelser til Kalundborg?

Elendig infrastruktur
Er det forstandigt at flytte en færgeforbindelse til Jylland væk fra Kalundborg, der er det område uden for København, som har den største koncentration af industrivirksomheder på Sjælland, og hvortil der også er en jernbaneforbindelse?
Er det tilsvarende klartskuende at koncentrere færgetrafikken til Jylland et sted, hvortil man kun kan komme i bil?
Belært af erfaringer er jeg ikke overbevist om, at oven-stående spørgsmål giver anledning til større refleksioner hos motorvejspartierne i Folketinget. Derfor kan en ny motorvej i Odsherred ikke udelukkes. Derfor endnu et par spørgsmål til overvejelse.
Vil en motorvej til Odden give garanti for, at taksterne på Storebæltsbroen ikke sænkes yderligere for at trække endnu flere biler dertil?
Hvis ikke og hvis trafikanter i konsekvens heraf så fravælger Odden-ruten, er der så garanti for, at Scandlines og Mols-linien vil fortsætte sejladsen på Odden havn med halvtomme færger?

Statsstøttet biltrafik
Måske. For i loven om Storebælt står der, at staten skal yde økonomisk støtte til opretholdelse af en færgeforbindelse over Kattegat.
I givet fald vil det medføre en fortsat markant stigning i biltrafikken. Betyder det så, at planerne om reduktion af transportens energiforbrug og forbedring af den kollektive trafik som alternativ til fortsat vejudbygning kun er noget, der skal tales om ved festlige lejligheder og på internationale miljøkonferencer?
Forhåbentligt ikke. Derfor vil jeg foreslå, at Transport-rådet udarbejder en analyse af de samfunds- og miljømæssige fordele og ulemper ved forskellige sejlruter over Kattegat. Analysen skal ligeledes vurdere de afledte følgeinvesteringer i vejanlæg for samfundet ved valg af bestemte sejlruter.
Og endelig bør der ses på de beskæftigelsesmæssige konsekvenser for lokalområderne.
Beslutninger om milliard-investeringer må ske på et velfunderet grundlag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu