Læsetid: 3 min.

Elvis lever

Debat
20. januar 1999

Buddha vandrer på landevejene med Erik Meier Carlsen. Michael Strunge dør, Lars von Trier lever. Miss Sophie fejrer sin 90 års fødselsdag - igen. Brd. Laudrup samler nationen, Nyrup spreder den. Og Elvis lever, naturligvis

EVIGHED
"Elvis har fødselsdag i dag. Det har vi lovet nogle af vore ældre læsere lige at notere, da de tror, han er i live endnu". Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige noterede de fem linier fra avisen - der var så meget andet jeg kunne have hæftet mig ved den dag. Omtalen af Berlingske Tidendes 250 års jubilæum. Mogens Lykketofts ide om at vi alle skal arbejde mere og længere sat over for, at vi skal være mere sammen med vores børn. Kommuner, der forgylder fodboldklubberne, som til gengæld udbetaler sorte penge til trænere og spillere. Gule ærter til sultne børn. Tv-programmernes foromtaler sammenholdt med kritikken af samme. Der var så meget, jeg kunne have hæftet mig ved - men nu var det altså den med Elvis, som jeg faldt over.

Lige så levende som Jesus
"Ja, ja", tænkte jeg, "hvad så om de tror, at Elvis er i live endnu. For dem er han vel lige så levende og nærværende, som Jesus er for over halvdelen af verden. Elvis er genopstanden. Vi, som kan huske ham fra den spæde start, har vel samme følelse over for ham som de 12 apostle havde over for Jesus - eller alle de som har skrevet, nyoversat og trykt Det nye Testamente (anden del af Bibelen) igen og igen."
Jesus genopstod fra de døde 40 dage efter sin død - og nu 2000 år efter hans fødsel samles vi igen og igen for at fejre hans fødsel - hans død - hans genopstandelse - Jul - Påske - Pinse. Gang på gang hører vi, at han sidder og venter på os sammen med sin far (Faderen), 'Helligånden' og sin mor Maria, der i øvrigt fødte ham ved en jomfrufødsel. Hun viser sig heller ikke at være helt død, men træder gang på gang frem for uskyldige menneskers åsyn som et mirakel. Jesus kunne gå på vandet, helbrede spedalske, puste liv i en lerfugl, få den blinde til at se, bespiste en stor mængde mennesker med ganske få fisk og brød. Store krige er blevet udkæmpe i hans navn, hekse er blevet brændt, mirakler og mystiske gerninger skyldes ham, og venskaber er blevet til fjendskaber, fordi nogen tvivlede på hans eksistens. Der er blevet solgt så mange splinter fra det kors, han blev korsfæstet på, at han kunne være korsfæstet over tusind gange. Igen og igen høre vi råbet (jubelsangen) fra unge som gamle, i Rom, Herning og i Uppsala: 'Jesus lever'.

Udødelighedens virvar
Udødelighed er ikke noget man opnår gennem sine gerninger, det er noget man bliver tildelt. Nero brændte de kristne. Gud og Allah anråbt. Brahma tilbedt. Bacchus dyrket. Inkariget opstod og gik til grunde. Harald Blåtand kristnede dannerne. Olav blev hellig. Erik den Røde opdagede Vinland. Jesuitter grundlagde den nye verden sammen med spanske og portugisiske soldater. Kung Futse sagde noget om alting. Heltegerninger skabte kø foran Valhal. Helgengerninger skaber kø foran Sankt Hans. Der bæres jernbyrd og vandres på glødende kul. Jeanne D'Arc brænder evigt på sit bål. Kirche, Küche und Kindern. Hitler dør og lever i Sydamerika. Solens søn, Kejseren af Japan stiger ned fra sin trone og bliver gift borgeligt. Odin, Thor, og Freja er blevet til en tegneserie. Buddha vandrer rundt på de evige landeveje med sin stav sammen med Erik Meier Carlsen. John F. Kennedy skydes, og det samme sker for Martin Luther King og Robert Kennedy. Kejser Hailè Selassiè (Ras Taffari) mødes med Bob Marley og fyrer en fed.
Eric Clapton er gud - Beatles er mere popopulær end Jesus. Brødrene Laudrup samler nationen. Michael Strunge dør - Lars von Trier lever. Miss Sophie vedbliver at fejre sin 90 års fødselsdag. Poul Nyrup og Marianne Jelved spreder nationen.
Er der noget at sige til, at der er nogen, der tror, at 'Elvis lever'!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her