Læsetid: 3 min.

Heimburger er ikke færdig

19. januar 1999

De konservatives 33-årige mangemillionær har mange tangenter at spille på i sin orlov

SOAP
At den 33-årige mangemillionær Jens Heimburger fra Det Konservative Folkeparti pludselig blandt sine egne bliver mobbet efter alle kunstens regler, kommer sikkert som en overraskelse for vælgere i almindelighed. Men for konservative med respekt for den sociale grundindstilling som karakteriserede ledere som John Christmas-Møller, Poul Møller, Per Stig Møller m.fl., har Jens Heimburger altid stået som et tvivlsomt bekendtskab med alt for tæt åndeligt slægtskab til KU-rødderne i 30'rne.
Første gang offentligheden stiftede bekendtskab med den inkarnerede KU'er var i forbindelse med kritik af den danske støtte til Nicaragua. Næste markering fra den engagerede falstrings side skulle så blive Ja-kampagnen for organisationer som Den Danske Europabevægelse, Dansk Industri og CO Metal, før den skæbnesvangre EU-folkeafstemning i 1992. Selv om adskillige meningsmålinger havde afdækket en betragtelig folkelig bekymring, valgte den autodidakte reklamemand at køre frem med landsdækkende helsides annoncer, hvor indflydelsesrige direktører og eurokrater i dyre jakkesæt forsikrede den menige hob om, at et 'ja' var den rigtige løsning. Den købte befolkningen som bekendt ikke. At det er lykkedes Heimburger at overleve denne kampagnemæssige disaster skyldes ikke blot hans legendariske flid, men også at hans forankring blandt visse store industriherrer bunder i meget store arvede midler.

Konservativ fornyelse
Som reklamebureau for de konservative under Hans Engell var det ikke så meget
valgresultaterne, der talte. Den unge Jens stilede nemlig højere. Der Schwartze Engell, som den kære gamle leder blev kaldt i studietiden på Sorø Akademi (grundet diverse Blut-Und-Ehre-bajonetter og andet Tredje Rige-memorabi-lia på kostskolevæggene), havde inden sin afgang tilkendegivet, at unge Heimburger gerne sås som kommende arvtager.
For Heimburger kan det derfor ikke være kommet andet end som en grim streg i regningen, da Bierstube-konservatismens nestor forrige år i en massiv brandert forkludrede sit konservative statsministerkandidatur. Allerede få dage efter Per Stig Møllers tiltræden havde Heimburgers backing-gruppe Konservativ Fornyelse, der tilbage i 80'erne mest havde markeret sig som skarpe kritikere af den 'venstreorientede' Schlüter, imidlertid en detaljeret plan for genskabelse af den rette arvefølge. Der verserende hurtigt rygter om, at Konservativ Fornyelse, der hovedsageligt består af yngre yuppier i juniordirektør-stillinger - med andre ord hårdt-arbejdende mænd med adgang til rigelige midler - så sig nødsaget til at tilstræbe et valgresultat af de beskedne. Man var så fremmedgjort over for Per Stig Møllers akademikerstil, at et kommende valgnederlag ansås for uundgåeligt.

De gamle svæklinge
Målet var at retablere et autentisk konservativt parti på ruinerne af det - som det skulle hedde sig - som de gamle svæklinge havde efterladt. Om Per Stig Møllers valgkamp systematisk blev modarbejdet står hen i det uvisse. Men sikkert er det, at man i regionalavisen Søndagsavisen, der er tæt på
Heimburger, kunne se knivskarpe annoncer med Heimburger selv - ved siden af tilsvarende annoncer med Per Stig Møller, hvor repro'en var så udtværet, at man end ikke kunne læse overskriften.
Selv om partiformand Andreassen har lidt et mindre prestigetab i kraft af, at han har måttet nøjes med at give Heimburger det gule i stedet for det røde kort, så kan seneste føljeton af den meget underholdende konservative farce dog godt tolkes som en demaskering. Spændende bliver det at se om det ambitiøse, unge netværks-menneske med de store, store statsministerdrømme kan håndtere sine højre-ambitioner - og samtidig fastholde reklame- og lobbykunder som Ecco, Peugeot, Codan, Bestseller, Tefal, Registertilsynet, Dansk Industri og Accept-Card.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu