Læsetid: 1 min.

Kom frit frem

Debat
18. januar 1999

Professor Niels Thomsen er velkommen til at fremlægge sine forslag for retsudvalget

PET
Den 5. januar bragte Information under overskriften Historien i syltekrukke. "Københavns Universitet foreslår en historisk undersøgelse af det samlede danske efterretningsvæsen - politikerne svarer ikke" en artikel, hvoraf det fremgik, at professor Niels Thomsen, Institut for Historie på Københavns Universitet, i to måneder skulle have ventet forgæves på et svar fra Folketingets Retsudvalg på en anmodning om foretræde for udvalget vedrørende hans forslag om en historisk undersøgelse af det samlede danske efterretningsvæsens opbygning mm. efter 1945.
Sagens rette sammenhæng er følgende: Den 2. november 1998 skrev professor Niels Thomsen til Retsudvalget og foreslog den nævnte historiske undersøgelse. I slutningen af brevet skrev Niels Thomsen: "Såfremt forslaget har interesse, anmoder jeg om foretræde for udvalget."
Nu fungerer Retsudvalgets arbejde ikke sådan, at udvalget først tager stilling til, om et sådant forslag virker interessant, og derpå indkalder deputationer i foretræde, men omvendt.
Det kan netop være de oplysninger, udvalgsmedlemmerne får under et foretræde, der afgør deres stillingtagen til et forslag. Desuden er det jo langt fra sikkert - som også Informations artikel den 5. januar viser - at der vil være enighed i Retsudvalget om forslaget.

Stadig velkommen
Det ringede udvalgets sekretariat og forklarede Niels Thomsen i begyndelsen af december 1998 og bad ham beslutte sig for, om han ville i foretræde eller ej - selv om han altså ikke på forhånd kunne være sikker på, at der var flertal i udvalget for hans forslag. Det ville Niels Thomsen drøfte med sit bagland og derefter vende tilbage til udvalgssekretariatet, hvilket aldrig er sket.
Niels Thomsen er naturligvis stadig velkommen til at præsentere sit forslag for Retsudvalget under et fore-træde, hvis det måtte have hans interesse, hvilket jeg samtidig hermed har meddelt ham direkte.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her