Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

30. januar 1999

Nyrups løn er utak
17. JAN. - Nyrup Rasmussen sagde fornylig, at han ville kaste sig ud i valgkampen til EU-parlamentsvalget i juni-99.
Derved kunne han måske risikere, at Socialdemokratiet bringer ham en sag på halsen for partiskadelig virksomhed!

Peter Larsen
Neergårdsparken 14, 1.tv
4000 Roskilde

Ikke et korstog
18. JAN. - Peter Bidstrup har i sine indlæg i Informa-tion gjort opmærksom på en alvorlig fejl i statsamternes behandling af forældremyndigheds- og samværssager: Inddragelsen af børn under tolv år som en del af behandlingsforløbet.
Jeg har kun beundring til overs for Peter Bidstrups ærlighed, kritiske sans og mod til at stå frem i flere omgange i hans egenskab af statsamtsfuldmægtig. Det var ikke min hensigt at udnytte Peter Bidstrups indlæg til "...et korstog mod myndighederne...".
Min hensigt har været at udvide debatten for at gøre opmærksom på andre svagheder hos statsamternes jurister, nemlig en inflateret respekt for forældremyndighedsindehaveren i forhold til den samværsberettigede for-ælder som giver en uhensigtsmæssig uligevægt mellem begreberne 'forældremyndighed' og 'samværsret'. Denne ubalance gør det svært at træffe børnevenlige afgørelser, som beskytter skilsmissebørns behov og ret til regelmæssig kontakt til begge forældre. Desuden bør de offentligt ansatte bestemmende personer være børnesagkyndige.
Når man selv er blevet uretfærdigt behandlet af den ene egenrådige jurist efter den anden, holder man med tiden op med at være sød og rar.
Man udvikler med tiden den skingrende tone, som Peter Bidstrup refererer til i mit indlæg af den 8. januar. Man kan også kalde tonen ærlig og kritisk. Det kommer an på, hvilken side af den statsamtsfuldmægtiges bord man sidder på!

Lawrence Heymans
Munkebjergvej 31, st.
5000 Odense C

Mål og midler
25. JAN. - Seminarielærer Kjeld Folmer Nielsen vil (16.-17. jan.) hellere tale om hensigten med den københavnske folkeskoles computerplaner end dens praktiske muligheder for at realisere samme.
Han opfordrer mig til at drømme noget mere og spørger mig direkte, hvordan jeg har det med, at love og vejledninger på skoleområdet er ren ønsketænkning. Selv er han begejstret.
Det er jeg ikke. Love er principielt til for at minimere menneskenes ulykke, ikke for at maksimere vores lykke. Det er i yderste konsekvens forskellen på et åbent og et totalitært samfund, der her er tale om. Folkeskolens største problem i dag er muligvis, at dens lovgrundlag i dag er så visionært, at det halve kunne være nok. Mål og midler hænger ikke sammen, og arbejdsgivernes aktuelle raid mod lærernes arbejdsvilkår truer nu med at sætte skolen helt i stå.
Viljen ser Vorherre - og det pædagogiske parnas - på. Læreren på gulvet ser på sine egne elevers virkelighed. Det skal der vel også være nogen til, ikke mindst i folkeskolen?

Niels Christian Sauer
Avderødvej 50a
2980 Kokkedal

Hacker
25. JAN. - I dagens udgave af den mindst ringe skriver Robin Engelhardt en glimrende artikel om det alternative styresystem Linux. Han ulejliger sig endda med at bringe en lille ordbog over 'svære' ord. Kunne han så ikke have checket betydningen af ordet 'hacker'?
I hele artiklen bruger han konsekvent dette ord i betydningen 'programmør', hvilket langt hen ad vejen må siges at betyde det modsatte.
En hacker bryder, med eller uden ond hensigt, ind i andre menneskers computere, omgår sikkerhedsforanstaltninger beregnet til at holde fremmede ude, dvs. er kriminelle, hvorimod Linux-folket tværtimod skaber nye programmer, endda uden at kræve penge for det. Bill Gates synes sandsynligvis, at denne adfærd er kriminel, men endnu er det heldigvis ikke ham, der skriver lovene.

Jan Jensen
Dalbyvej 13
4690 Haslev

Kampen mod liberaliseringen
23. JAN. - At fastholde Københavns Belysningsvæ-sens eksistens og udviklingsmuligheder er vigtigt. Heri er jeg enig med formanden for Belysningsarbejdernes Fagforening David Gibson (Information 19. jan. 1999). Jeg er også særdeles enig med David Gibson i, at det er vigtigt at oprette et offentligt selskab, der tilbyder energibesparende ydelser og grønne løsninger.
Enhedslisten har netop søgt at arbejde for en sådan ekspansion af KB. Lad os holde fast denne enighed David! Det er der stærkt behov for i disse tider, hvor man kan befrygte, at Socialdemokratiet laver brandudsalg til partiet Venstre under de igangværende Energireformforhandlinger og dermed underminerer en demokratisk styret energisektor.
Derimod gør det mig ondt, at Bo Kjeldgaard og David Gibson tilsyneladende fastholder, at KB skal indgå i et lukket kommercielt handelsselskab, som kun giver mening, såfremt man antager en yderligere liberalisering.
Er vort fælles mål ikke at overflødiggøre Preussen Electra gennem øget selvforsyning baseret på vedvarende energi inden for KB's eget område?

Søren Kolstrup (MF)
Enhedslisten
1244 Christiansborg

Nyd Hverdagen!
25. JAN. - Hvad ser jeg, når jeg ser mig omkring. Jo, jeg ser mennesker, der hver morgen står op for at overleve, og ikke leve. Børnene kommer i vuggestue, børnehave og i skole. Forældrene tager på arbejdet. Sidst på dagen, hentes børnene, der købes ind, og det er en mildest talt uhyggelig oplevelse. Forældre og børn er trætte, der skældes ud, alle er trætte, og pligterne skal bare overstås. Der laves mad, hvem har husket at tage mad frem fra fryseren? Så snerres der, og diskuteres.
Maden bliver lavet i en fart, og underligt nok, så smager den ikke godt. Nu er det engang sådan, at begge forældre går på arbejdet for at tjene penge, så der kan komme mad på bordet. Hvem bestemmer vores hverdag? Det gør vi altså selv, også selvom vi gerne ville give andre skylden. De undskyldninger kan ikke bruges til noget, det ændrer intet. Det man kunne gøre, er ret enkelt. Spørge os selv, hvordan kunne jeg gøre min hverdag bedre. Det kan være, små ændringer, der skal til. Måske handle på et andet tidspunkt, eller spise lidt senere, så der var tid til at møde hinanden, når man kommer hjem fra skole og arbejde.
Bruge vores tid på en anden måde. Lytte, til det vores børn gerne vil fortælle og snakke om. Og derefter så, kunne man starte på at lave aftensmaden. Og jeg er sikker på, den vil smage meget bedre. Nu kunne det selvfølgelig også tænkes, at alle engang imellem bare er trætte. Så drop dog aftensmaden, og spis en skive rugbrød, det er der ingen, der har taget skade af endnu. Det er kun os selv, der kan ændre hverdagen. Spørgsmålet er bare, om vi gør det, eller fortsætter, som vi plejer. Hverdage er også gode dage, hvis vi selv vil.

Gitte Sørensen
Grønlykkeparken 6 C
2670 Greve

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu