Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

15. januar 1999

Herre Jemini
8. JAN. - Har med interesse læst artiklen i Information dags dato med interview med professor John Gray. Det anføres at han oprindelig er uddannet på St. Jesus College, Oxford.
Hvem var St. Jesus?
Nej, det hedder såmænd Jesus College, navnet på ham som netop har haft fødselsdag den 24. dec.
P.S. Er p.t. "prøveabonnent" (tre mdr.) på jeres udmærkede avis, som nærmest læses med lup: Derved opdages sjove småfejl som ovenstående!

E. Christensen
Klerkegade 5, 1. th.
1308 K.

Kapitalismens kunst
14. JAN. - Kære Helle Schøler Kjær. Du får i et læserbrev den 13. januar mig placeret i et ubehageligt selskab, fordi du er anfægtet af min leder om 'Kunstens gru og håb' den 12. januar.
Nihilister er noget af det værste, jeg ved, og jeg bryder mig ikke om disse abortmodstandere med mindelunden i Vedersø, der fører ideologiske kampagner med syge referencer til Holocaust - og misbruger kvinder, som af ulykkelige grunde har fået en abort.
Jeg mener som du, at man altid skal være parat til at "tilgive selv det utilgivelige" - for det er en af konsekvenserne af det kristne bud, at "man skal elske sin næste som sig selv".
Jeg er også stærkt optaget af Vinterbergs film Festen. Men jeg synes ikke, du bør overse, at tilgivelsen aldrig havde været mulig, hvis ikke sønnen Christian i første instans havde holdt sin barske og ærlige tale til sin incestuøse fader. Havde han holdt den pæne borgerlige facade, så havde faderen aldrig sagt undskyld - og de voksne børn ville fortsat ædes op indefra.
Kampen om værdierne handler bl.a. om at turde træde i karakter som person og bryde den pæne borgerligheds facade.
I min leder opstiller jeg ikke en klar og 'rigtig' moral ud over at hylde det førnævnte kærlighedsbud og tale om ydmyghed.
Jeg ønsker at fjerne moderne tabuer og efterlyser, at vi (og kunstnerne) begynder at tale om og dramatisere verdens smertepunkter, dens sociale og menneskelige tragedier. Jeg fordømmer ikke kunstnerne som personer, men tillader mig at bruge ironien og sarkasmen over enkelte kunstværker og labyrinten på det statslige museum for kunst.
Mit kunstsyn er bl.a. inspireret af poeten, marxisten Pablo Neruda:
"Borgerskabet kræver en poesi (kunst, bjm), der er mere og mere isoleret fra virkeligheden. Den poet (kunstneren, bjm), som kalder en spade for spade, er farlig for kapitalismen. (..) Basker poeten rundt i sin guddommelige isolation, er der intet behov for at bestikke eller smadre ham. Han har bestukket sig selv ved at dømme sig til sin egen himmel. Imens skælver jorden på hans vej, i hans blændende lys."
Mit ærinde er ikke at bedømme, hvad der er 'rigtig' kunst, men at rejse en levende debat i samfundet, så kunsteliten stiger ud af elfenbenstårnene og går ind i en åben dialog.

Bjarke Møller
Information

EURO - ro eller uro?
10. JAN. - I disse eurofobiske dage vil jeg gerne minde Marianne Jelved om god gammel radikal snusfornuft.
Der er ikke noget fejgt ved, at vi vælger at se tiden lidt an, for det var jo ikke os, der forcerede dette risikable projekt igennem.
Officielt står euroen på tre store fødder: Tyskland, Frankrig og Italien. Men er den sidstnævnte andet end en lerfod?
Kun ved hjælp af en engangsskat lykkedes det at hæve Italien over bund-grænsen for betalingsunderskud, hvilket var stik imod reglerne om, at der skulle lægges vægt på de langsigtede tendenser i staternes regnskaber.
Og selv om Italien p.t. er ledet af forholdsvis troværdige politikere (alt er jo relativt), så er landet politisk så ustabilt, at selv de mindste konjunkturnedgange kan vælte spillet.
Meget afslørende var det også, at den eneste nationalbank, der var involveret i den store amerikanske hedge-fond, der var ude på at score hurtige penge på kortfristede lån til især asiatiske lande, var den italienske. Denne gang slap den med skrækken, fordi amerikanerne reddede spekulanterne og tørrede tabene af på lande som Indonesien.
Så, pige, træd varsomt!

Helge Seidelin Jacobsen
Kongelundsvej 91
2300 Kbh. S.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu