Læsetid: 3 min.

Læserdebat

Debat
6. januar 1999

Oplysning? - ja, den er god

3. JAN. - Når Marianne Jelved afviser en uafhængig undersøgelse af virkningerne af eventuelt at indføre Euroen i Danmark, og når Bertel Haarder også afviser ideen med henvisning til, at der i stedet er brug for "oplysning" (TV 2's Nyhederne 2. januar 1999), må konklusionen vist være oplagt:
Man ønsker ikke, at befolkningen skal have adgang til et sagligt grundlag, hvorpå den kan tage stilling til euroen eller EU i det hele taget; man ønsker "oplysning", det vil sige: pro-europæisk propaganda, så danskerne til sin tid kan holde kæft og stemme ja.
Hvilken sejr for demokratiet!

Carsten Agger
L.A. Rings Vej 49
8270 Højbjerg

TV3 som garant for alsidigheden

3. JAN. - Torsdag den 31. december præsenterer Niels Jørgen Langkilde læserne for "monopolbylden". Han er bitter over, at TV3-koncernen ikke i første omgang fik lov til at sende radio med reklameafbrudte udsendelser.
Ordet "tvangslicens" bruges som middel til at få læserne til at indse det urimelige i, at TV3 ikke med det samme kan komme i gang med at producere radioudsendelser.
Selvfølgelig har han ret i, at licensen ikke er frivillig. Men hvad så med de penge, som finansierer TV3? Er disse penge kommet tilstede som resultatet af et politisk forlig? Nej, det er også tvangsudskrevne kroner, som vi alle sammen bliver afkrævet, fordi man i direktionslokalerne har besluttet, at reklamekronerne skal "forskønne og forbedre" TV 2 og alle de andre kommercielle kanaler. For mig gør det ingen positiv forskel, om mine penge først har været omkring skattefar eller om de er er lagt i mine indkøb. Pengene kommer fra den samme pung: MIN!
"Ytrings- og informationsfriheden sikres bedst med flere af hinanden uafhængige medier og nyhedsredaktioner," skriver han. Ja, måske, men hvor har han egentlig det fra? Er det ikke bare noget af det, der altid bliver sagt til Grundlovsdag, og når man er ude i et helt andet ærinde.
Prøv at kikke i tv-programmerne for en tilfældig dag. Alle er præget af film, underholdningsserier og quizzer. Hvis man ser bort fra DR2, er der vel ikke ret meget mere "ordentligt tv" på alle dansksprogede programmer, end da DR1 havde monopol.
Prøv at se f.eks. TV3's endeløse række af underholdningsserier:
Nej, hvor er det godt for ytrings- og informationsfriheden.
Hvis Niels Jørgen Langkilde virkelig havde været bekymret for de nævnte friheder, kunne han have skrevet en mindst lige så lang smøre om alt det, der alligevel ikke bliver omtalt, selvom der kommer aldrig så mange elektroniske nyhedskilder. Og det ville klæde det danske mediebillede og demokrati.

Steen Klerke
Skarntydevej 7
7980 Vils

Grolins tågesnak

4. JAN. - Hvordan kan en mand der underviser i journalistik - som Carsten Grolin - egentlig opfordre nogen til at læse mellem linjerne (Inf. den 30. december 98), når han så tydeligt viser manglende evne til at fatte, hvad der egentlig står på dem?
Min pointe (17. december 1998) om håndbold og sex byggede på, at jeg gør forskel mellem tiltrækning/forførelse og seksuelle overgreb.
En mand, der ikke kan se denne forskel fremprovokerer afsky og foragt hos mig. Det må være det, som vor lommepsykolog opfatter som "sexforskrækkelse" og "mandehad."
Research er heller ikke Grolins stærke side.
Faget kulturantropologi kan slet ikke læses "på vore højere uddannelsesinstitutioner" (manden må være uddannelsesforskrækket), men for eksempel i Frankfurt am Main, hvor jeg har erhvervet min Magister Artium grad, som tillades at blive brugt som titel "M.A." efter navnet.
Jeg ville ikke føle det nødvendigt at svare på Grolins tågesnak, hvis han ikke både var kursusudbyder og gjorde sig til mændenes talerør i diverse aviser.

Ulla Weber
Bogøvej 5
2000 Frederiksberg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her