Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

23. januar 1999

På sporet af Hans og Grethe
17. JAN. - Forfatteren Jannick Storm fortæller i en herlig skæv artikel i Information den 21. dec. 1998 "Sandheden om Hans og Grethe". Brødrene Grimms tilsyneladende uskyldige eventyr dækker over en voldsom kriminalhistorie i Nürnbergområdet hernede i Bayern.
Heksen hed Katharina Schraderin og var født 1618. Den hertugelige hofbager Hans Metzler bliver misundelig over hendes nye honningkager (dem er Nürnberg stadig berømt for), som hun har opfundet under sin køkkentjeneste i klosteret Quedlingburg. Hans Metzler og hans søster myrder den stakkels Katharina langt ude i skoven.
Brødrene Grimm har ikke haft mod til at fortælle sandheden, men for den litterære arkæolog Georg Ossegg bliver det fra 1962 en livsopgave at opklare sandheden. Astronomi, biologi, udgravninger, kildekritik og meget mere er redskaberne, men det spændende resultat offentliggøres først af hans beundrer Hans Traxler i bogen Die Wahrheit über Hansel und Gretchen. Traxler, der er født i Tjekkoslovakiet i 1929, bor i Frankfurt.
Jannick Storm har con amore oversat bogen, men leder nu fortvivlet efter ejerne af rettighederne. Forfatter og forlag synes forsvundne. "Måske er det hele en af de spøgefuldheder, man hele tiden glemmer, Tyskland vrimler med."
Såvist ikke. Hernede tager vi tingene alvorligt. Jeg har organiseret en arbejdsgruppe under ledelse af vor bibliotekar for systematisk at undersøge sagen. Informations læsere bør nu vide, at bogen i billigudgave (7 DM) ligger her foran mig. Den er nyudgivet af forlaget Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH. Copyright ejes af Zweitausendeins Versand Dienst GmbH i Frankfurt am Main. Bogen er nu udkommet i 53.000 eksemplarer. Den gravalvorlige litterære arkæologiske undersøgelse med righoldig dokumentation om den grusomme baggrund for brødrene Grimms eventyr er utroligt populær hernede. Den slags nyder vi. Og det er ganske vist.

Tom Høyem
rektor for Europaskolen
Neubiberger Str. 63
D 81737 München

Alibi-indvandrere?
21. JAN. - Jeg har tilfældigvis bemærket, at Niels Rohleder i sin anmeldelse af Kåre Bluitgens bog Nye danskere (Information den 10. oktober 1998) omtaler Nasser Khader og undertegnede som "alibi-indvandrere". Hvad mener Niels Rohleder, dette ord skulle kunne betyde?

Mehmet Ümit Necef
Christiansgade 88, 4 tv.
5000 Odense C

Svar: Anmeldelsen indeholder følgende afsnit: "I øvrigt er det tankevækkende, at de eneste to flygtninge eller indvandrere, hvis synspunkter og overordnede analyser refereres udførligt, er Naser Khader og kultursociologen Mehmet Ümit Necef. Begge har i medierne været skamredet som alibi-indvandrere, der taler indvandrernes organiserede repræsentanter imod."
Med alibi-indvandrere menes således, at de to nævnte meget ofte af medierne bruges som eksponenter for eksempelvis en kritik af indvandreres påståede manglende integrationsvilje. De er begge velformulerede, dansktalende og tilgængelige for en kommentar pr. telefon. I modsætning til det store flertal af medie-uvante flygtninge og indvandrere i Danmark.
Udtrykkets kritiske klang er ikke så meget rettet mod de to personer som mod de medier, der bruger dem som åh-så-nemme løsninger. Alt for tit.ni.

Nydansk
21. JAN. - Nu er 'Hvad de dog siger' jo forsvundet, så man må nøjes med at læse de sproglige nyskabelser i ledere og redaktionelt stof.
I avisen for tirsdag den 19. januar beretter forsidelederen om, at "de ubevæbnede OSCE-observatører har ikke en kinamands chance i helvede". Er dette en særlig sproglig snebold-effekt?
Og lige ved siden af forklarer Jesper Knudsen, at der intet er, der tyder på, "at borgerkrigen hos de konservative slutter, før den ene af partiets to fløje har kastet den hvide handske". Her må jeg vist smide håndtaget ud af ringen og indrømme, at jeg ikke forstår, hvad der står.
Kunne man ikke lave en regel om, at alle journalister læste en skønlitterær bog på dansk hver måned for at holde sproget ved lige?

Michael Erichsen
Kildedalen 79
3400 Hillerød

Svar: 'Hvad de dog siger' lever i bedste velgående og findes på side 10 i dagens avis red.

Husk lige wc-sædet
16. JAN. - Det har været interessant at læse Lone Nørgårds skriverier i den seneste tid, fra hendes bombastiske krav om dødsstraf for dette og hint, over genoplivningen af Victoria-tidens
dogme om kvinders ringere sexlyst end mænds til påstanden om, at "Piger er lettere at kue end drenge - det ligger i biologien."
Jeg orker ikke at begynde at diskutere vrøvlet, men det er dog forstemmende, at et
af resultaterne af 70'ernes kønskamp er blevet, at kvinder nu uanfægtet kan tillade sig at fremsætte netop den slags skråsikre, generaliserende stereotyper om køn, som vi mænd langt om længe (med enkelte undtagelser som Frank Dahlgaard) er blevet vænnet af med.
Jeg sidder sgu og får mistanke om, at Lone Nørgård også er en af dem, der ikke slår wc-sædet op efter sig!

Per Vadmand
Degnebakken 7
4100 Ringsted

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu