Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. januar 1999

Det personlige privatliv
14. JAN. - I går læste jeg endnu et af Lone Nørgaards avisindlæg. Denne gang i Information den 13.1.1999 under overskriften 'Hvad med far?'. Som så ofte skriver Lone Nørgaard ud fra sit personlige privatliv og denne gang er det hendes problemer med at opdrage sin families to drenge til, at yde deres skærv til familiens opretholdelse, som er emnet. Hun kalder denne opdragelse en af familielivets hårdeste tjanser og spørger læserne retorisk: "Hvorfor h...... er det ikke farmand, der skal sættes på denne hårde tjans?"
Det vildledende ved dette spørgsmål er, at det stilles til læserne af Information i stedet for til familiens eventuelle faktiske farmand!

Kari Kollerød
Platanvej 5, 1-69
1810 Frederiksberg C.

Den hvide løgn
19. JAN. - Mange danske børn kunne råbe 'Riis', før de kunne råbe 'far'. Børn og unge har jublet over den danskfødte cykelrytters triumfer i Tour de France. Han er mejslet ind i mange barnesind som deres livs første store idol. Og børn fra børnehaver og skoler gik samlet ud på gader og veje for at skrige og skrive RIIS, da han kørte forbi i Post Danmark Rundt - eller hvad løbet hedder for tiden.
Det bør vi have i baghovedet, når vi ønsker - nej kræver, at Bjarne Riis indrømmer at have brugt 'doping' og altså har snydt sig til succes. Selvfølgelig har han som de andre danske cykelstjerner været dopet. Og selvfølgelig har han benægtet.
Mon ikke vi for børnenes skyld bør værne om den hvide løgn og så sørge for effektiv kontrol og hårde straffe på pengepungen til de snydere, der fremover pågribes. Også til rytternes sportschefer og 'læger'.

Jan Hillers
Pæregrenen 34
5220 Odense Sø

Rocken kort
20. JAN. - 19. januar består rockstoffet i Information af fem korte anmeldelser.
Af dem er de to anmeldelser ligegyldig mainstream (Stina Nordenstam og Black Crowes) og de 3 andre (Marvin Gaye, Elvis Presley og Peter Thorup) anmeldelser af musik fra dengang anmelderen, Torben Bille, var ung og fulgte med i rockens udvikling.
Jeg er ikke den første, der brokker mig, og som er blevet affejet af en tilsyneladende arrogant kulturredaktion, der er ligeglad med læsere under 40. Men det er dog utroligt, at Information fuldstændig ignorerer rockens mere nyskabende elementer eller - endnu værre - overlader musikken og udvælgelsen til en anmelder, der allerede var mere til sine C.V. Jørgensen plader dengang nyskabende rockmusik hed ny-rock. Selv tilbudsavisen Aarhus Onsdags rockstof er efterhånden bedre.

Søren Pold
Herluf Trolles Gade 24, st.
8200 Aarhus N

Svar:
Mainstream og mainstream, smag og behag: Jeg har læst mindst tre danske avisanmeldelser af Stina Nordenstam og Black Crowes. Alle skrevet af anmelderne under de famøse 40. De roste den første for at være spændende avantgardepop og de sidste for at være nødvendige traditionsvedligeholdere.
Torben Bille

Misforstået kritik
15. JAN. - I fredagens morgenradioavis blev det hævdet, at forældrene ikke har megen forståelse tilovers for lærerne, hvis disse går i strejke i forbindelse med forårets overenskomstfornyelse. Som dokumentation herfor blev et forældremedlem af en skolebestyrelse samt næstformanden for Skole og Samfund interviewet De sagde begge at det ville være urimeligt overfor eleverne med en strejke, og at der ikke var megen forståelse for lærernes holdning p.t. i forældrekredse.
Hvem taler om strejke? Lærerne ønsker mig bekendt at bevare deres nuværende tid til forberedelse m.m., mens de kommunale arbejdsgivere vil skære den ned. En overenskomst kører som bekendt videre indtil en ny er underskrevet, og da det er arbejdsgiveren der vil ændre forholdene, må de lock-out´e lærerne for at lægge pres på dem. Det er dette der bliver situationen ved en eventuel konflikt.
Man skal som forælder passe meget på med at lade sig misbruge i den kampagne som politikere og kommunale kredse nu lægger op til mod landets folkeskolelærere; man skal sætte sig godt ind i reglerne, før man udtaler sig - og det skal journalisterne nok også! Det kan især undre, at Skole og Samfund synes på vej til at blive en organisation der ensidigt støtter arbejdsgiversiden. Jeg synes det er svært at argumentere imod, at en forringelse af lærernes tjenestetidsaftale medfører forringelser for eleverne, når man nu kender de nuværende vilkår.

Johan Keller
Oldfuxvej 23
2400 København NV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her