Læsetid: 2 min.

Stands den liberale strøm

Debat
12. januar 1999

SF's miljøborgmester i København begår en brøler ved at annoncere et el-handelsselskab, der antager, at de borgerlige vil nå deres mål under energiforhandlingerne, nemlig mere profithensyn

ENERGI
SF's miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard er imod energiliberaliseringen. Det har han skrevet til Information (24. dec. 98). Det har han også udtalt til Københavns Borgerrepræsentation. Ja, mere end det: Bo Asmus Kjeldgaard er manden, der som SF-aktivist vil arbejde imod energiliberaliseringen. Et forhold som jeg også omtalte i mit indlæg (16. dec.). Herom hersker ikke uenighed.
Men netop fordi hans principielle holdning er velkendt, blev vi mere end forbløffet, da han kom med udspil til et selvstændigt el-handelsselskab, der kun har mening, såfremt man på forhånd antager, at den i forvejen rådede liberalisering (som mere end opfylder EU's krav!) vil blive yderligere øget. Bo Asmus Kjeldgaard antager nu som før, at de privilegerede kunder, der frit kan handle med el, vil blive øget efter den nye energireform. At grænsen på 100 gigawatt vil blive sat yderligere ned.

Opfyldt liberalisering
I Folketinget har Enheds-listen, men også SF og sidst energiministeren pointeret, at vi har mere end opfyldt EU's liberalisering. Netop derfor er det ud fra Bo Asmus Kjeldsgaards egne præmisser vel en taktisk brøler at annoncere et handelsselskab, der antager, at de borgerlige vil nå deres mål under energiforhandlingerne, nemlig flere privilegerede kunder og dermed mere profithensyn.
Er det et synspunkt der ifølge Bo Asmus Kjeldgaard gavner SF's repræsentanter i energireformforhandlingerne? Er SF's Anni Svanholt "ikke ved sine fulde fem" (Bo Asmus Kjeldgaards ord over for Enhedslisten i Borgerrepræsentationen), når hun finder det formålstjenligt at arbejde imod yderligere liberalisering under energireformforhandlingerne?
Lad forslaget om et handelsselskab gå død, Bo Asmus Kjeldgaard. Få overensstemmelse mellem ord og handling. Der er behov for, at vi, der vil slås mod EU's liberaliseringer, finder sammen - ikke mindst lokalt. Stands liberaliseringen - også i København.
For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på, at jeg er enig med Bo Asmus Kjeldgaard i kritikken af overskriften "I lommen på Barsebäck". Min indsendte overskrift lød: "Unødig energiliberalisering".

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her