Læsetid: 3 min.

Stupide bjergbestigere

28. januar 1999

Jeg kan ikke interessere mig for en forført stakkel, der ligger og tørrer ind på toppen af Mount Everest, så længe der hver dag dør 40.000 børn i den tredje verden af sult

HØJT SPIL
Fjernsynet tilbød for nogle dage siden en temaaften om bjergbestigning.
"Højt spil i Himalaya" var en professionel bjergbestigers egne optagelser af, hvor galt det kan gå, når man - trods megen erfaring - opfører sig som en idiot. Den ven han ledsagede, døde på bjerget. Det gav naturligvis anledning til nogle selvbebrejdelser, som ikke var så ligetil at mane i jorden, selv om vennerne - trøstende og skulderklappende - forsikrede ham om hans (den overlevendes) heltestatus. Hele situationen var banale ris til egen røv.
Den døde havde uden held forsøgt at komme til tops seks gange tidligere, og en ansvarlig ven burde uden større vanskeligheder kunne forelægge staklen et par gode argumenter for at droppe den sag, men nej! Han gjorde præcis det modsatte, også efter at tidsplanen på selve dagen var skredet. Over hele filmen svævede en egen rørstrømsk heroisme.

Vestligt fænomen
Overhovedet finder jeg omverdenens heroisering af bjergbestigerne og deres egen egocentrerede selvforståelse dybt problematisk, for hvad er det egentlig her foregår?
En gruppe velhavere, oftest fra et vestligt eller vestligt orienteret industrisamfund, kommer anstigende med en vognladning højteknologisk isenkram og betragter det åbenbart som en selvfølge at de kan plante deres fødder hvorsomhelst på kloden. Hvor mange tanker tænker de om hvordan deres tilstedeværelse påvirker de lokale samfund? De lokale beboere tænker jo ikke heroiske tanker om at besejre tinderne, omend nogle af dem idag tjener til føden i bestigningsindustrien. De har uden tvivl nogle andre væsentlighedskriterier samt en selvfølgelig respekt for den natur, de er en del af.
Med andre ord: Det, der finder sted, er et fænomen udklækket i den vestlige industrikultur med alle de stiltræk, der sædvanligvis kendetegner industrisamfundets tiltag.

Mangel på respekt
1. Mangel på respekt for natur og lokalsamfund. Man har lov at møve sig frem overalt, bryde ind i bæredygtige systemer og gøre den stedlige befolkning afhængig af vores livsform.
2. Den perfektionerede udrustning repræsenterer et teknologisk fix, som kunne anvendes bedre et andet sted samt et ressourceforbrug og en forurening, som nu til overflod er ved et blive synlig i lokalområderne: Ifølge artikler i dagspressen hober (for)brugt udstyr, som man åbenbart ikke orker at fjerne, sig op langs ruterne.
3. En markant risiko for katastrofe. Hver sjette bjerg-bestiger som forsøger sig på Mount Everest dør. I øvrigt er Mount Everest naturligvis et påklistret europæisk navn. Det oprindelige er Chumulongma, "vandenes hellige moder".
4. En udtalt tilbøjelighed til at bringe alt der kan udføres, til faktisk udførelse, som regel uden tilstrækkelige overvejelser om langtidsvirkningerne. Altså nok et eksempel på Vestens evindelige foretagsomhed og det vestlige menneskes mangel på vilje til at give afkald.
5. Begivenhederne beskrives som oftest i en delvis følelsesladet sentimental delvis aggressiv terminologi: Uberørte tinder skal besejres/erobres o.s.v.
Kort sagt: Til trods for at fænomenet "overlevelse" indgår som det grundlæggende princip i bjergbestigeres begrebsverden og planlægning, eksponerer de med deres sport netop de egenskaber ved det vestlige industrisamfund, som på længere sigt truer vores overlevelse.
Vi lever i en verden, der truer med at gå op i limningen, samtidig med at
de hovedansvarlige lider af kronisk proportionsforvridning.
Jeg kan ikke svinge mig op til nogen som helst interesse for en forført stakkel, der ligger og tørrer ind på toppen af Mount Everest undskyld Chumulongma, så længe der hver dag dør 40.000 børn i den tredje verden af sult eller sultens følgesygdomme.
I øvrigt er jeg ikke fremmed for hverken naturoplevelser eller en krævende/løftende fysisk indsats i eller udenfor sportsregi.
Men lad os skærpe vore væsentlighedskriterier.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu