Læsetid: 2 min.

Hemmelig plan afsløret

22. februar 1999

Information planlægger tilsyneladende at underminere ny dramatik på Det Kongelige Teater

TEATER
Jeg undrer mig over den forskelsbehandling, Det Kongelige Teater bliver udsat for af Anne Middelboe Christensen (AMC).
AMC har i denne sæson ikke anmeldt Patrick Marbers Ind på livet eller Kari Vidøs Pap, men latterliggjort begge stykker på noget, der skulle ligne vers. Det er direkte ucharmerende at starte sin anmeldelse af Henrik Krogholts Høsten med "Gid jeg dog var gået i pausen" for derefter at udpensle alt, hvad der ikke lykkes, når AMC til stadighed fremhæver de få gode ting, der kan fremhæves ved andre stykker.
Efter at have løst billet til SNAcK og læst AMC's anmeldelse af samme den 13. februar, er jeg forarget.
Jeg vil påstå, at AMC har en tendens til at se på, hvad der ikke lykkes på Det Kongelige Teater og fremhæve sejren for ensemblet eller det tankevækkende andre steder i byen. SNAcK rimer mindst lige så skidt på crap som Pap gjorde, men har ikke skyggen af den kvalitet, der har været i flere opsætninger af den ny dramatik i denne sæson på Det Kongelige Teater. Ind på livet og Høsten, der indrømmet har sine problemer, har begge haft et budskab, noget på hjertet og ikke blot været forsøg på at implantere mindre gode velkendte vittigheder og vandrehistorier. Netop det at have noget på hjertet kan i modsætning til SNAcK hjælpe den ny dramatik på vej, og der er uden tvivl mere håb for Krogholts afgrøder i fremtiden, end for Kristine Korps og hendes skolekomediefarce.
Hvis AMC var konsekvent, skulle hun have anmeldt SNAcK således:
Vi er alle sammen nøgne
vi lever kun på løgne
og tror vi kan se ind
men stikker kun lort på en pind!
Man må bare håbe, at pinden knækker, for ellers kan vi indstille os på, at Dr. Dante og deres forkrampede forsøg på at tilfredsstille et Eddie Murphy og Under overfladen-publikum via deres formulerede "Vi laver teater for dem, som ikke troede, de kunne li' teater", skal tegne Nationalscenen fra 2001. Hvis AMC er led i en sådan plan, skal jeg nok lade være med at hidse mig op en anden gang - men så stå frem og sig det.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu