Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. februar 1999

Tak til Venstre
31. JAN. - Tak Venstre for vi ikke alle kan se DR2.
Tak Venstre fordi den kulturelle klassiske døgnkanal forsvinder.
Tak Venstre for at forfægte erhvervslivets og kapitalens totale dominans på mediemarkedet.
Tak Venstre for som det eneste parti at blokere medieforliget.
Tak Venstre for at vise Venstres sande ansigt.

Morten Scheibel
Sdr. Allé 8
8620 Kjellerup

Ret i stedetfor magt
29. JAN. - Amsterdam-traktaten gør det muligt for den militære organisation Vest-unionen (WEU) og EU at smelte sammen uden yderligere traktatændringer. Forberedelserne er allerede gået i gang.
Tyskland foreslår nu et tættere samarbejde mellem WEU og EU. Dette er uacceptabelt fra et dansk perspektiv. Danmarks nej til medlemskab af WEU bør bruges mere offensivt af vor egen regering.
Tysklands idé er, at EU's kommende højtstående udenrigspolitiske repræsentant - forløberen til en EU-udenrigsminister - også skal være generalsekretær for WEU. Dette kan ikke accepteres.
Vi bør klart og tydeligt vise hvilken vej, vi ønsker at verden og Europa skal udvikles. Kollektiv sikkerhed gennem et internationalt retssystem bør afløse det nuværende magtsystem, og dette er kun muligt, hvis de vestlige demokratiske stater forsøger at gå denne vej.
Desværre har de sidste måneder vist, at den vestlige støtte til FN er faldende. Men efter den kolde krig er der trods alt sket forskellige fremskridt, hvor den danske regering har en stor del af æren f.eks. i forhold til en multinational FN-styrke (SHIRBRIG) og i styrkelsen af OSCE.
I OSCE arbejdes der med at udvikle et charter for europæisk sikkerhed. Ideen er at skabe et Europa uden politiske skillelinier.
WEU er en old-europæisk tankekonstruktion, der ikke passer til et Europa uden politiske skillelinier. Der er faktisk ikke brug for WEU eller et militariseret EU i det nye Europa. Hvis FN, gennem SHRIBRIG får den fornødne støtte, så kan fredsbevarende opgaver udføres mest effektivt gennem FN, og hvis OSCE-charteret for europæisk sikkerhed bliver prioriteret lidt højere, så kan det også blive et af de største sikkerhedspolitiske fremskridt efter den kolde krig. Et fremskridt og en succes, der bl.a. bygger på Danmarks arbejde.
Men omvendt hvis de vestlige stater, bl.a. i EU, vender ryggen til globale og al-europæiske løsninger, så kan vi godt ende med at styrke et internationalt magtsystem.
Derfor må vi stoppe en militarisering af EU og være mere offensive i arbejdet for et internationalt retssystem.
Ret bør afløse magt i det nye Europa.

Lave K. Broch
Istedgade 27, 3.tv.
1650 København V

Misbrug af mobil-telefoner i 16'eren
4. FEB. - Om morgenen sætter jeg mig ind i bussen, lukker øjnene, trækker mig ind i mig selv i en rolig meditation, en god start på dagen. Stemmerne der summer lavt omkring mig, har jeg det helt fint med. Men pludselig er der en højt Blip! Blip! Blip! Blip! Langt værre end det værste vækkeur, en stemme der råber, og så er det slut med den meditation!
Jeg har endnu ikke hørt nogen i bussen tale i dem med et normalt stemmeleje, kun med råben.
Tanken har strejfet mig, hvorfor der ikke kommer en reaktion fra mine medpassagerer, men de er tilsyneladende ligeglade.
Det kan skyldes, at enten er de angst for en ubehagelig konfrontation, eller det der er værre, at de ganske enkelt gør sig 'immune' overfor larmen.
Lykken ville selvfølgelig være, hvis flere og flere brokkede sig, og at det ganske enkelt bliver forbudt at have dem tændt i bussen.

Ingrid Rame
Vesterfælledvej 35, 4.tv.
1750 København V

Tjek på årtusindskiftet
4. FEB. - Per Vadmand beder Information om ikke at bringe flere indlæg om, at årtusindskiftet finder sted, når år 2000 slutter - ikke når det begynder.
"Vi ved det jo godt," skriver Per Vadmand. Nej, hr. Vadmand ved det, og jeg ved det, og endnu nogle stykker ved det, men ellers mener de fleste at vide, at årtusindskiftet indtræffer ved begyndelsen af år 2000.
Ja, selv Informations lederskribent ved det sidste årsskifte og dronningen mente at vide det.
Måske kan vi enes om at holde to fester: Først fejrer vi nullerne ved indgangen til år 2000. Derefter fejrer vi det rigtige årtusindskifte ved udgangen af år 2000.

Karl Bencke
Stengårds Allé 49
2800 Lyngby

Nødvendige markedskræfter
4. FEB. - Det virker ejendommeligt at David Rehling i sin forsideleder i dag i Information harcelerer over markedskræfternes indflydelse.
De er dog et bedre værn mod diverse ideologiske og religiøse kræfters og på menneskers selvstændighed og tænkeevne end noget som helst andet system.
Vi kan aldrig undvære de kræfter, som mødet mellem udbud og efterspørgsel repræsenterer.
Det er trods alt ikke kun ludere, taskenspillere og plattenslagere, der optræder på markedet. Det gør blandt andet opfindere og andre med gode ideer samt folk, der læser Information (ja, og Tænk og Råd og Resultater) også!

Aksel Jørgensen
Abildlunden 18
3460 Birkerød

Homoseksuelles rettigheder i EU
5. FEB. - Homoseksuelle, der lever i registrerede parforhold, har ikke ret til de samme ydelser som heteroseksuelle ægtepar.
Det afgjorde Europadomstolen i Luxembourg, efter at den svenske EU-embedsmand Sven Englund havde klaget over, at hans partner ikke kan få de familieydelser, EU-ansattes ægtefæller ellers har ret til. Sven Englund lever i et registreret parforhold med en anden mand.
Domstolen fastslår dermed, at EU ikke behøver at tage hensyn til forskellige lovgivninger i medlemslandene, når de skal fortolke reglerne for EU-ansatte.
Sagt med andre ord er EU både ligeglad med almindelig menneskelig forståelse og ligeglad med de nationale lovgivninger, når det drejer sig om rettigheder for homoseksuelle.
Jeg er imod al diskriminering, og jeg synes, det er skræmmende, at en domstol i Europa kan afsige en dom, som på den måde deler mennesker op i rigtige og forkerte.
Hvis en dansk domstol havde afsagt dommen, henvendte jeg mig til justitsministeren for at få taget uretfærdigheden op til ny vurdering. Men hvad gør jeg, når Euro-padomstolen afsiger sådan en dom? Det virker så langt væk, så uoverskueligt og så umenneskeligt.
Oven i købet afslører indholdet af domstolens afgørelse, at EU-systemet på nogle områder rent faktisk ér umenneskeligt.

Thomas Krog
EU-kandidat for SF
Jernbanegade 21, 1.tv.
9000 Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her