Læsetid: 4 min.

Læserdebat

Debat
10. februar 1999

Forsigtigheds-princippet

1. FEB. - Lektor Claus Heinberg skoser i et debatindlæg (30.-31. jan.) Bjørn Lomholt fordi han sætter spørgsmål ved forsigtighedsprincippet. Heinberg nævner retsplejeloven, hvor vi finder forsigtighedsprincippet indskrevet (tvivlen skal komme den mistænkte til gode).
Ja, og tak for det, men jeg synes jo ikke, det harmonerer med virkeligheden. Prøv og spørg landmændene, om de synes mistanken og usikkerheden i hele miljødebatten er kommet dem til gode. Der findes ikke ét eneste bevis på at det er skadeligt at dyrke jorden, på den måde landmanden gør, men ikke desto mindre er de blevet dømt på forhånd og nedgjort i medierne.
Det er ikke rimeligt at man påberåber sig forsigtighedsprincippet, når det er til egen fordel, men lader hånt om det, når det gælder andre.

Peder Svendsen
Stationsvej
6980 Tim

Vi skal have en kunstdebat

1. FEB. - I Information var lederen 'En kunst, der hedder Kurt', torsdag den 28. jan. 99 skrevet af en, der underskriver sig Bjørk.
Vedkommende får næsten ingenting sagt, men pakker det hele ind i en masse forkrampede litterære sætninger. Tom snak iblandet megen vrede og gammelt nag.
Det hele virker utroligt plat og naragtigt. Idet jeg følger kronikkens stil, kan jeg da ikke lade være med at komme til at tænke på øjeblikkets berygtede 'værk', Flex Pisaing/Bjørk er en nar. Men det er vel ikke den Bjørk? Derimod det med at pisse sit territorium af. Det passer nok bedre til den hede tone, som skribenten benytter.
Bjørk skriver "Der er - bevares - løbende brug for kritik af kunstlivet, for af-sløring af grov nepotisme... og frem for alt debat om kunsten og dens rammer..."
Helt rigtigt, men hvorfor virker skribenten og Information så skræmt. Og hvorfor deltager hverken radio eller tv?
Så må Ekstra Bladet jo ta' teten. Og man bør jo ikke se på hvem, der gør det, men se på selve sagen. Og den går Bjørk helt uden om. Ekstra Bladet har endda fået så kompetente og vidende folk som John Hunov og Bjørn Nørgaard med i debatten. Flot.
Det er sørgeligt, at Bjørk ikke kan eller vil forstår sagens flokkerne. Nemlig at en forholdsvis lille flok af kunstnere og deres støtteklub sidder på flæsket.
Information med den flotte tilføjelse 'uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser' har vist her en lederskribent, som ikke tåler, at man nærmer sig hans og vennernes interesseområde. Nej, føj for den, så må Bjørk og Carstensen m.fl. ud for at pisse deres territorium af. Ingen skal anfægte deres område og interesser.
Selv siger jeg:
Vi har virkelig brug for en debat.

Erik Veistrup
Astridsvej 13
2770 Kastrup

Kun opium afhjælper vor angst

1. FEB. - Den barske sandhed om vor kultur er, at ligegyldigheden har sejret i en moderne, kollektiv opiums-rus, der skal afhjælpe angsten for hinanden og den situation, vi har bragt os i. Dette må en levende kunst afspejle. Og i øvrigt er teknisk fordybelse blot et af mange aspekter ved kunstens væsen. Aspektet kan undværes, kunsten kan laves med venstre hånd og i en gabende ånd.
Sådan reagerer kunsten på vor opnåede kulturelle tilstand:
Ved at strejke symbolsk. Ved at slippe ligeså nemt fra det, som vi alle har travlt med, mens vi samtidig klager over tilværelsens tomhed. Eller ikke engang gider klage og måske også har glemt, hvad vi mistede.
Glemt det hele. Nu gælder kun overlevelsens elementære taktikker, men på moderne præmisser og derfor ikke autentisk.
"Utroværdige" - det er Nietzsches profetiske dom over os. Vi er utroværdige i alt hvad vi siger og gør, vi har ligefrem etableret lokal sandhed i den totale løgn, når vi hengiver os til litteraturen, der vil frelse os med ord, der taler i et sprog, der egentlig er beregnet på computere. Så tillykke til kunsten, og fuck yourself.
Nyd din opium og pas dig selv og din hjemmeside. Spørg ikke, hvem der skrev dette, for jeg er ikke mig, og du er ikke dig. Blot er vi stumper af det knuste spejl, som vi engang ville overskue hele universet med.
Nu nøjes vi med mindre og kan ikke få nok af det, som vi nøjes med. Der er ingen derude, for de er for langt borte og vil ikke tale med os, altså er der ingen derude, og altså endte vi igen, hvor vi begyndte.
Det er nok også bedst sådan. Vil man ikke høre, må man føle, og vil man heller ikke føle, da skal man sættes fri - helt fri.

Jonas Pedersen
Geislersgade 15
2100 København S

David Rehling overrasker

1. FEB. - David Rehling har været en virkelig gevinst for Information med sit store talent for at skrive både artikler og ledere med perspektiv i.
På dén baggrund undrer det mig dybt, at Poul Schlüter i en leder den 27. januar betegnes som en af "vor samtids største politiske begavelser".
Min kone og jeg og sikkert mange andre savner en begrundelse.
Må vi ikke få den?

Jørn Bendix
Granhøj 14
3400 Hillerød

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her