Læsetid: 4 min.

Læserdebat

24. februar 1999

Det var hende

19. FEB. - Den 15. februar skrev journalist Abelone Glahn i en artikel med overskriften 'Hold selv kæft', at jeg i en Hjemmeservice-udsendelse en lørdag eftermiddag på P3 i radioen skulle have afbrudt en taxachauffør ved at sige "hold kæft" og andre ukvemsord til ham.
Her vil jeg bare sige, at jeg da ikke kunne drømme om at sige "hold kæft" til min taxachauffør, endsige sende det ud i radioen!
Abelone Glahn har ikke hørt rigtigt efter hvad indslaget i Hjemmeservice handlede om. Det var nemlig den automatiske damestemme fra det nye satellit-vejfinder-system der var prøveinstalleret i taxa'en for at hjælpe chaufføren med at vise vej. Uafladeligt dukkede hendes elektroniske stemme ud af radioen.
"Turn left, five hundred meters. Turn right, twohundred meters."
Det var hende jeg bad om at holde kæft efter at hun, Gud ved hvor mange gange, havde afbrudt min samtale med chaufføren.
Men det var da en meget fin artikel Abelone Glahn havde skrevet. Især når hun kun havde brugt et halvt øre.

Mik Schack
Danmarks Radio
Rosenørnsalle 22
1999 Frederiksberg C

Fælles økonomi

20. FEB. - Kaare Møller (Inf. 19. feb. 99) er ked af at han har mistet boligsikring, fordi hans samboende kæreste har fået arbejde. Han kan ikke forstå, at folk antages at have fælles økonomi, bare fordi de har fælles bolig.
Kan nogen ikke forklare den stakkels mand, at det næppe kan være det offentliges opgave at tage højde for folks privatøkonomiske dispositioner - lige meget hvor ejendommelige de måtte forekomme - og at boligsikring er knyttet til huslejen, som vel kun betales på et girokort?
Kaare kan måske finde trøst ved at tænke på, at han nok ikke vil blive bedt om at tørre, hvis uheldet skulle være ude, og kæresten kom hjem med begge arme i gips.

Sven Felsby
Hans Broges Vej 9A
8220 Brabrand

Station 1

18. FEB. - Tilliden til Københavns Politi i almindelighed og respekten for betjentene på Station 1 i særdeleshed har de sidste dage lidt et alvorligt knæk.
Anklagerne mod betjente fra Station 1 på Vesterbro, som omhandler magtmisbrug, seksuelle overgreb,
trusler, chikane, racisme og vold omfatter nu i alt 16 konkrete sager, og man har indtryk af, at der hver dag kommer nye til. Indtil videre har vidner afhørt af statsadvokaten udpeget tre betjente fra stationen.
Det må siges at være en skandale, hvis det viser sig, at der er hold i disse alvorlige anklager, men det er om muligt en endnu større skandale, at der blandt betjentene på Station 1 åbenbart hersker den opfattelse, at samfundets svage, som for eksempel narkomaner, prostituerede eller hjemløse ikke har krav på en værdig og anstændig behandling fra politiets side.
Om de øvrige af landets politibetjente deler denne opfattelse, kan man kun gisne om, men der er i så tilfælde behov for en holdningsændring i hele landet og ikke kun på Station 1. Det er pinligt at være vidne til, at betjente i det danske politi ligger under for en korpsånd, der tvinger dem til at se igennem fingre med kolleger, der gang på gang misbruger deres autoritet og på den måde er med til at kaste et dårligt lys over hele korpset.
Man må fremover håbe at den værdighed og anstændighed, som politiet burde stå som garant for, ville skinne mere igennem i praksis og ikke bare begrænse sig til nogle få samfundsgrupper, men til alle borgere.

Morten Halskov Jensen
Ryesgade 70 2. tv.
2100 Kbh. Ø

Ejendommeligt perspektiv

19. FEB. - Kommentar til Kaare Rysgaard Møllers indlæg den 19. februar om forholdet mellem økonomi og selvstændighed.
Ordet økonomi kommer af græsk og betyder hus, ejendom, husstand. Samlevere indgår således i en fælles økonomisk virksomhed, en fælles husholdning, og det er netop som husholdnings-enhed at I vurderes af bolig-støtteordningen. Internt i jeres husstand kan I forvalte jeres midler som I finder det menneskeligt værdigt. At du og din kærestes fællesskab ophører sådan cirka lige der, hvor økonomien drejer sig om penge, fører med god grund ikke til, at vi andre tager ansvaret for jeres husførelse.
Glem ikke at der er væ-sentlige besparelser forbundet med at være to eller flere i en husstand. F.eks. opkræves der ikke dobbelt telefonabonnement, licens og varme.
Når jeres husstands indtægt forøges, er det da ikke urimeligt, at det omgivende fællesskab revurderer jeres behov for støtte.
Boligstøtteordningen er en social konstruktion aktiveret af nogle moralske værdier. Den er ikke en bank, hvor vi alle sammen kan deponere vores ansvar lige indtil den dag vi selv tør at tage det. Alle mennesker stilles overfor spørgsmål vedrørende penge, økonomi, fællesskab og kærlighed, men til disse spørgsmål findes der ikke svar i de sociale støtteordninger.
Det der findes der, er forhåbentlig forsøget på at hjælpe de nødstedte og trængende.
Sålænge boligstøtteordningen er båret af et fælles-økonomisk princip, er det i et større fællesskabs interesse, at ordningen tilgodeser behov udfra samme princip. Imens må du og din kæreste selv afsøge, hvor langt jeres kærlige blik for alvor rækker.

Kristine Kemp
Vermlandsgade 18
2300 København S

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu