Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
3. februar 1999

Banalt

27. JAN. - Henning Prins omtaler i Information 26. jan. en aktion mod abort- mindelunden i Vedersø, hvor en gruppe unge fra den landsdækkende organisation REBEL, skar den mandlige kønsdel af en gipsfigur.
Henning Prins sætter spørgsmålstegn ved handlingen og sætter lighedstegn mellem aktivisterne og abort tilhængerne fra mindelunden. Måske har Henning Prins glemt hvad aktivisterne fortalte på landsdækkende tv: De mente, at mænd også har en stor del af 'æren' for kvinders uønskede graviditet og at mange tit glemmer denne detalje, heriblandt folkene bag mindelunden.
Det er selvfølgelig en smule banalt at vise dette ved at kastrere en gipsfigur, men trods aktionsformen er det rart at se at folk reagere imod abortmindelunden, der nu forsøges lukket af kommunen.

Jakob Neerbek
Vassingerødvej 93
3540 Lynge

Hvilken glæde?

20. JAN. - En ny undersøgelse, Kommunernes Landsforening har foretaget i Midt- og Nordjyllands Amter viser, at kvinder og især sygeplejersker har fået det største udbytte og derved 'glæde' ud af det nye lønsystem. Således skriver Information den 9.-10. januar. Jeg har svært ved at se, hvad vi reelt og som helhed fik ud af sidste overenskomstforhandlinger - udover usikkerhed og frustra-tion.
De unge, nyudlærte sygeplejersker fik hævet grundlønnen, men det blev på bekostning af nul lønfremgang til ældre sygeplejersker med stor anciennitet og diverse "kvalifikationer". Såvidt jeg husker blev vores livsløn lidt lavere eller status quo. Jeg selv fik en lønfremgang på 39,85 kr. (før skat) og week-endtillæg fra lørdag kl. 11 fremfor kl. 12.!
Jeg kan ikke lade være med at filosofere lidt over, at der er og bliver mangel på sygeplejersker. Foruden at tiltrække de unge til deres uddannelse, vil man også gerne beholde de gamle og erfarne piger på arbejdsmarkedet. Det vil vi gerne. Men det kræver en eller anden form for belønning. Det er ikke rimeligt, at vi løber stærkere, får større og mere komplicerede ansvarsområder, uddanner nye sygeplejersker m.m., og samtidig oplever generel lønmulighed - både indenfor egne rækker og til sammenligning med andre sidestillede uddannelser.

Mette Humlum
Hjejlevej 18
8600 Silkeborg

Venstres Karl Smart mediepolitik

29. JAN. - Erik Thygesen har i dag en mudret kommentar til at Venstre har forhindret et forlig om radio og tv. Han tager ikke meget stilling til hvad for et indhold, der skal være i udsendelserne, men udelukkende hvem frekvenserne skal tildeles.
Og han hilser tilsyneladende 'venstreløveungernes' angreb velkomment.
Jeg er i princippet ligeglad med hvem der laver udsendelserne, men sporerne fra tidligere initiativer til at få nye friske kræfter til at lave radio og tv i stedet for DR skræmmer. Vi har fået en sværm af lallende ligegyldige lokalradioer og lokaltv, samt et TV2 der efterhånden er fuldstændig svinet til med reklamer.
Thygesen imødeser alternativer til DR's "meget traditionelle form for programlægning og -præsentation". Det gør jeg bestemt ikke. Der er allerede rigeligt med jingles, reklamer og hurtigtsnakkende Karl Smarter i æteren. Må jeg bede om programmer med et gedigent indhold og præsenteret uden omsvøb som det er bibeholdt i P2 musik og til dels i P1 fra Danmarks Radio.
Hvis jeg kender Venstres mediepolitik ret, skal det nu være slut med den eneste ene klassiske musikkanal om dagen. Til gengæld får vi den 28'ende kanal med pop og smalltalk.
Forbandet!

Børge Olsen
Skoletoften 19
8382 Hinnerup

Korrekt

27. JAN. - For tiden er det politisk korrekt tilsyneladende at være politisk ukorrekt.

Aslak Meister
Klostervej 36
8680 Ry

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her