Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

2. februar 1999

Der må være mange andre
26. JAN. - Witte bruger 25. jan. en hel masse ord om nazismen og holocaust. Jeg er enig i, at det er forkasteligt, at denne Würzbach vil hindre udstillingen Ver-
nichtungskrieg. Resten har vi hørt en hel del om de sidste snart 44 år. Måske jeg lige skulle bemærke, at koncen-trationslejrenes grufuldheder først gik rigtigt op for langt de fleste mennesker efter krigen.
Men er der ikke andre, der har bidraget, hr Witte? Kan vi vente beretningen om kommunismens over 100 millioner ofre en af dagene? Eller er det synd for Informations læsere at høre om Lenins fire millioner ofre i hans 4-5 års regeringsperiode? Og Stalins og Maos op mod 50 millioner hver?
Hvor langt er man i Rusland med at lave selvkritiske udstillinger som Vernich-tungskrieg?
I tysk tv kan man se mange selvkritiske udsendelser om 1933-45. Mon russerne også sender noget lignende? Jeg tvivler.

Kristian Sand
Heimdalsalle 38
6705 Esbjerg

Angående cd-anmeldelser af klassisk musik
26. JAN. - En gang trykte I nogle af mine skriverier om hvad jeg som læser og forbruger kunne ønske mig; og det ser ud til at have bidraget til at der faktisk er kommet flere anmeldelser af den så-kaldte klassiske musik. Det finder jeg glædeligt.
Men jeg kan ikke finde ud af, hvilken linje I har lagt for Jeres orientering om, hvad der foregår på cd-markedet - om der er en linje, eller om det hele er lidt tilfældigt.
Dagens avis bringer et enormt ultra-nærbillede af Henrik Brendstrup, som ikke siger andet end, at han da er et nydeligt menneske, men som ikke bidrager til oplysning eller forståelse. Ved siden af er der en kort sammenlignende anmeldelse af indspilninger af nogle danske efterromantikere. Den ser brugbar ud. Godt.
Men hvor Anders Beyer vil hen med sin anmeldelse af Salome er ikke rigtig klart. Mener han at den indspilning han omtaler er den bedste han kender?
(Gør Schønwandt det bedre end f.eks. Solti? Er Inga Nielsen bedre i partiet end f.eks. Birgit Nilsson?) Eller mener han, at man skal købe den, fordi den er dansk og nyest og et sympatisk tilbud med Inga Nielsen når hun er bedst?
Eller kender han ikke andre?
Når Beyer om dirigenten skriver: "Michael Schøn-wandt kan partituret til Sa-lome, han har interessante bud på formidlingen...", tænker jeg: Det er det absolut minimale, man kan forvente af dirigenten, Beyer her fremhæver.
Hvad skal jeg med en dirigent, der ikke kan siges mere om end det? Og det mest begejstrede Beyer kan sige om Radiosymfoniorkestret er, at indspilningen viser orkestrets positive udvikling, og at "Det Radiosymfoniorkestret blandt andet kan, er at engagere solister", som er de rigtige.
Sådan skriver man ikke om et symfoniorkester i topklasse.
Jeg har tidligere tænkt noget lignende under læsning af '...og klassisk kort'. Jeg føler mig ikke særlig vejledt, men står tilbage med spørgsmål som de ovenfor anførte.
P.S.: Hvorfor anfører I ikke pris på anmeldelserne? (Heller ikke på katalogerne over Matisse-udstillingen.)

Tom W. Petersen
Hollænderdybet 5, 2.,
2100 København S

Meningsmåling
27. JAN - Hvad er det, et flertal af danskerne har sagt ja til angående euro'en?
Lette vekselpenge og håb om lidt lavere rente?
Hvad nu, hvis disse danskere blev spurgt om de politiske konsekvenser af dansk tilslutning til euro'en?
Spørgsmålet burde lyde: "Mener De, at den overordnede styring af dansk økonomisk politik - herunder valuta-, skatte-, arbejdsmarkeds- og socialpolitik - skal udgå fra Den europæiske Centralbank i Frankfurt, hvor ledelsen består af euro-landenes nationalbankdirektører?"
Mon ikke svaret vil blive lidt anderledes?
Fald ned!

Aase Bak-Nielsen
Skalvej 14
9240 Nibe

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu