Læsetid: 2 min.

Tiden sner til

13. februar 1999

Jeg havde alle skibakkerne for mig selv. Hvor blev I af?

ARBEJDE/TID
Mandag kl. 7.50: Jeg læser endnu en hel side i Information om vores konfliktrige forhold til tiden, kigger ud på den hvide pulversne i morgenlyset. Det er nu eller aldrig. Minus 3 grader. Måske den eneste dag med duelig sne, og den faldt heldigt, for jeg har arbejds- og undervisningsfri formiddag. Hurra! Jeg ringer til min legekammerat; men han skal desværre på arbejde. Trist!
Mandag kl. 8.40: Pigerne sættes af ved skolen. Vi aftaler, at vi skal kælke og løbe på ski senere i dag - eller i morgen. Bare den fine sne ikke tør inden. Sjap er ikke sagen.
Mandag kl. 8.54: Tusindvis af biler i kø ved Nærum på Helsigørmotorvejen, men jeg har langrendsski på bagsædet. Forventningens glæde overdøver bilradioen.
Mandag kl. 9.20: Jeg sætter nye spor i Ulvedalenes jomfruelige sne. Dyrehaven i sol med hvidt overtræk. Desværre stikker sten og grene op, når man mindst venter det. Der er kun to-fem centimeter sne, så Djævlebakken får ikke besøg af mig.
Mandag kl. 9.29: To drenge uden ski. Pjækker de mon fra skole? "Må jeg prøve?" siger den ene. Men mine skistøvler, str. 45, er udstyret med tre huller foran: "Du kan ikke passe dem, du bruger vel kun str. 41," siger jeg. De siger: "Nå, du bruger specielle sko. Øv, men god tur, alligevel."
Mandag kl. 9.37-9.39: Mens jeg forsøger mig med skøjteteknik på den brede vej med lovlig lidt sne på fra Peter Lieps Hus i retning af Klampenborg, tænker jeg: En million mennesker havde mulighed for at tage i Dyrehaven i dag, men arbejdspligterne og rutinerne vandt. Jeg så ingen afspadserende jordemødre på trækælke, ingen kåde, sneboldkastende bankfolk, ingen vinterklædte lærere på bobslæder, ingen flirtende og glidende gymnasie-elever på seje telemarkski. Vi kan tale om fleksibilitet, frihed og improvisation, så meget vi vil. Men som Palle alene i verden havde jeg alle bakkerne for mig selv på Danmarks (måske) bedste skiformiddag i 1999.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu