Læsetid: 2 min.

Klassisk om dagen

Debat
18. marts 1999

Monopolbrud på radiofronten er kun interessant, hvis vi ikke får mere af det samme. Venstre er tavse om indholdet

MEDIER
Det er med debatten om medier som med korkpropper i vand: De søger begge til overfladen.
Siden det lykkedes Venstre at slå DR's klassiske radiokanal i dagtimerne ihjel samt hindre at DR 2's tv-kanal blev synlig, har debatten om medier rodet rundt oppe i overfladen: Hvem skal have den fjerde radiokanal? Skal den være licens- eller reklamefinansieret? Må det være et lokalradioernes netværk, eller skal de bare holde fingrene væk fra landsdækkende radio? Osv.
Den debat er sikkert vigtig for de mennesker, som arbejder indenfor medieverdenen, men for os som er brugere af disse tjenester, er det en ligegyldig snak. Ren overflade. Det der betyder noget, er derimod indholdet i udsendelserne, og vi har brug for en klassisk radiokanal i dagtimerne. Man kan høre P1 hvis man har brug for nogle nye informationer eller synspunkter til at tænke over.
Man kan høre P2 hvis man om dagen vil have lidt almindelig dagligstue-snak og noget ufarlig musik at slappe af ved.
Man kan høre P3 hvis man trænger til at få rystet hjernekisten igennem med noget rock og noget pop. Hvis man vil have noget helt ligegyldigt ævl og bævl er der en sværm af lokalradioer som forsyningskilde. Måske med enkelte guldkorn iblandt.
Den klassiske musik findes kun i aftentimerne på P2 og i nattimerne på P1. Efter at Venstres ungersvende fik lov til at lege politikere på medieområdet er der kun sus tilbage at høre i dagtimerne på de ledige FM-frekvenser. Og hvilke argumenter har de så for det?
Jo. DR's monopol på landsdækkende radio skal brydes.
Jamen Herre Jemini! Fortæl os dog hvad det så er, at vi kan få at høre, hvis det sker! Kommer der mere klassisk musik ud af det, er det fint for mig. Er det mere samfundsdebat vi så får? Ok. Skal vi have mere dagligstuesnak eller ævl og bævl, så synes jeg ærligt talt at vi allerede er godt tilgodeset.
Jeg synes at Venstre skylder at fortælle os hvad det er for et radioindhold, at de vil fremme. Har vi brug for endnu flere reklamer, jingles og hurtigtsnakkende studieværter?
Det har legetøjspolitikerne endnu ikke nævnt et ord om.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her