Læsetid: 3 min.

Læserdebat

19. marts 1999

Huskeseddel til folkeskolen

14. MAR. - Lærerne står over for en urafstemning om deres første fremtid i skolen med vores guldklumper, der vil være fædre og mødre til de børn, som skal finansiere jeres alderdom. På plejehjem, derhjemme eller på en bænk i Fælledparken.
Der er skrevet og råbt og skreget så meget om denne sag. Men hvem har man glemt? De små urolige kvikke drenge, der ikke kan sidde stille på deres i røv i fem minutter. Helt fejlagtigt bliver de mange gange kaldt hyperaktive med brug for terapi. 'Skolen' er på nakken af dem i fem timer plus fritten, og derhjemme råber og skriger far og mor ind i hovedet på dem hele tiden. De har ikke et minut til dem selv, hvis de ikke sidder lod- og vinkelret på en stol, mens de spiser deres klemmer. Som jeg ser det, er der tale om reel mental undertrykkelse! Og det ganske uanset, om vi tjekker problemstillingen i en liberal friskole eller på en gammmeldaws folkeskole på Østerbro i København. Og derfor er det på tide, at såvel Børnerådet som Børns Vilkår og en mand som lægen Gideon
Zlotnik tager denne udfordring op. Hvorfor? Fordi drenge er ganske anderledes end piger. I virkeligheden er det de veltilpassede børn, som blot følger med og er aktive på underviserens præmisser, som der kunne være noget i vejen med. De vil måske endda forsinke samfundets progressive udvikling, når de vokser op, fordi ensretning tog magten fra dem. Det egentlige individ gik til spilde. Kan det være meningen?
Og det er blandt derfor, at det er så vigtigt for lovgiverne at forstå, at pædagogik ikke er noget, man bare lærer på et par år. Der kræves et stort talent med engagement og et miljø med reel nærhed og omsorg, der er fleksibelt og i besiddelse af oveblik. De grelleste eksempler på forkert og misforstået pædagogisk forståelse kan hver dag ses over alt i landet i børnehaveklasserne, der allerede er blevet smittet af vores præstationsvirus, der ikke går over som en forkølelse!

Birk Keller
Wesselsgade 10
2200 Kbh. N

Informations sidste fisketur

14. MAR. - Bagsidens "vejr-udsigt" d. 13. marts er ikke blot barnlig. Den er ondskabsfuld. Bemærkningen om "Henrik Voldborgs grimme striktrøjer" m.m. er virkelig led og ligger langt under, hvad jeg i min vildeste fantasi havde kunnet vente af den avis jeg har abonneret på i over 40 år. Jeg var lige ved at afbestille den pr. omgående.
Jeg nåede at besinde mig, og vil se tiden an. Dels ruster gammel kærlighed ikke lynhurtigt, og dels kunne jeg forestille mig, at redaktionen i sin bekymring over et synkende oplag er blevet offer for en forhåbentlig kun akut mikropsykose uden flere tilbagefald.
Det tilkommer ikke mig at give konkrete opskrifter på en avis, som kunne hamle op med niveauet fra Outzes tid. Men lad være med at skyde skylden på fantasifostre som "udlændinge ... på besøg", som "brækker sig af grin" over Voldborgs påklædning. "Nej, nej, nej. Det er løgn det der. Det kan man ikke". Nej, det kan man ikke, Inf. Men prøv med en smule modenhed. Ellers kan det være, at I mister flere læsere end de nye I fisker.

Eigil Nyborg
Carl Baggers Alle 23
2920 Charlottenlund

Ydmygelse i Nyrups tid

13. MAR. - For nylig fortalte ældre, forhenværende B&W-arbejdere om den tvangsuddannelse, de udsættes for. De skal besøge museer, se film og have gruppearbejde om, hvad de vil gøre, hvis de vinder en million i lotto.
På alle måder et hul-i-hovedet-kursus, selv om læreren sikkert har fire års seminarieuddannelse.
De gamle B&W-arbejdere var ikke glade. Det bliver de nu fyrede værftsarbejdere fra Svendborg og fra Flydedokken i Aarhus garanteret heller ikke.
De blev arbejdsløse. Nogle efter et helt liv på værftet. De sidste år, inden den tvungne og reducerede efterløn, punker og ydmyger staten dem. Sådan blev det i Nyrups tid.

Stig Fjord Nielsen
Ingemannsvej 8 B
4200 Slagelse

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu