Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
14. april 1999

Ingen mægling under trusler
10. APR. - Kun ved at Balkanlandene med tiden kommer med i EU, kan de absurde etniske krige standses, har den tyske udenrigsminister, Joschka Fischer, sagt ifølge Information 9/4.
Hvorpå bygger han denne formodning?
Inden for EU har absurde krige fundet sted i mange år, uden at EU-medlemskabet har haft nogen som helst indvirkning på forløbet, endsige på at skabe fred.
Hverken Storbritannien eller Spanien har villet tillade indblanding i 'indre anliggender', som de har betragtet borgerkrigene i Nordirland og Baskerlandet for at være.
Hvorfor tror Fischer, at evt. kommende EU-lande på Balkan skulle tillade det?
Fred såvel indenlands som mellem stater skabes kun ved mægling, hvor parterne deltager på lige fod, så det er dem selv, der har ansvaret.
En sådan mægling kan ikke foregå under trusler om eller udøvning af militærmagt. Her må totalt neutrale instanser som FN og OSCE træde til. Institutioner, der tager parti for den ene part, som NATO og EU har gjort, har på forhånd tabt sagen.

Aase Bak-Nielsen
JuniBevægelsen

Fleksjobbere
13. APR. - Endelig sker der noget. Eller måske... kommer der nu endelig en løsning på problemet med at fleksjobbere ikke har samme rettigheder som alle andre lønmodtagere med hensyn til at få dagpenge og efterløn. Hidtil har personer på fleks-job måtte nøjes med tre måneders ledighedsydelse på 82 procent af dagpengesatsen og dernæst leve af bistandshjælp, hvis de skulle gå hen og miste deres arbejde. Det har forståeligt gjort folk yderst tilbageholdende med at turde vælge et fleks-job. Socialminister Karen Jespersen udtalte til dagbladet Information den 13/4 at "Det er et problem, at fleksjobberne ikke kan få en form for dagpenge. Jeg så gerne, at a-kasserne løste problemet, men kan det ikke lade sig gøre, så må jeg gøre det." Jamen a-kasserne vil gerne løse problemet. LO har her i foråret udarbejdet et konkret forslag til hvordan fleksjobberne kan bevare deres normale a-kassetilhørsforhold. Jeg vil opfordre socialministeren til at stifte bekendtskab med LO's forslag og lave en tidssvarende løsning. Fleksjobbere har brug for at kunne få dagpenge ved ledighed - ikke for at blive gjort til personer med skilt på ryggen og 'en form for dagpengeret'.

Jette Gottlieb
MF, Enhedslisten

I plet
11. APR. - Tak til Karsten Fledelius for hans analyse i Information 10.-11. april 'Krigen og medierne'. Jeg har sjældent læst noget, der så klogt og præcist ramte plet.

Ulla Graumann
Lunagervej 10
2650 Hvidovre
Aase Bak-Nielsen
Skalvej 14, 9240 Nibe

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her