Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

10. april 1999

Henret de gamle i tide
8. APR. - Netop hjemkommet fra ti dages indlæggelse på hospitalet, hvor muligheden af pacemaker-behandling har været nævnt, falder jeg over et indlæg om oldtudser fra den 6. ds. i Information, forfattet af forfatteren, cand. mag. Lone Nørgaard.
Hun er imod, at der absolut skal holdes liv i de gamle med alskens nymodens livsforlængende teknologi og håber, at hun vil dø nådigt og smertefrit at et hjerteslag som 75 årig, gerne på tennisbanen. Altså når hun er i fulde omdrejninger og ikke - som hun udtrykker sig - mentalt tunet på slow-motion.
Lone Nørgaard skriver, at vort hurtigt kørende informations-samfund dybest set ikke har brug for oldinge. De er faktisk kun til besvær, både for andre og for sig selv.
Jeg, der nærmer mig støvets år, skal gerne medgive, at det går stærkt i vore dage, og at det kan knibe at følge med. Jeg tør heller ikke afvise, at der findes yngre mennesker, der gerne så, at vi ældre kradsede af i god tid, så vi ikke kommer til at ligge vore efterkommere til byrde.
Nu er det jo ikke alle givet at få en så behagelig død, som Lone Nørgaard så inderligt håber at opnå. Hvis hjerteslaget ikke skulle indtræffe til den forventede tid, kan jeg som alternativ foreslå henrettelse med intravenøs indgift af et sovemiddel efterfulgt af et dræbende giftmiddel.
En sådan død vil som hjerteslaget være smertefri og vil kunne gennemføres på en smuk og human måde under meditativ musikledsagelse. Da mænd gennemsnitligt lever kortere end kvinder, vil det være det rigtigste og mest retfærdige at slå mændene ihjel, når de er fyldt 70 år, kvinderne ca. seks år senere. På den måde vil vi ældre/gamle/oldinge blive befriet for alderdommens kvaler, og der vil kunne opnås et klækkeligt overskud på de offentlige finanser.
Jeg ser ikke nogen rationel begrundelse for ikke at støtte mit forslag. I det mindste går jeg ud fra, at jeg kan påregne Lone Nørgaards fulde tilslutning. For hvad skulle i fornuftens og anstændighedens navn kunne tale imod?

Niels Hansen
Solbakken 10
8240 Risskov

El-reformen blæser (ikke) i vinden
2. APR. - El-reformen er meget værre end selv Chr. Bundgård giver udtryk for i sin SF-kritik i Information d. 30. marts.
CO2-målsætningen er reelt afskaffet og erstattet af et mildt bødesystem, så kraftværkerne nu kan sætte fuld damp på de mange gamle kraftværker for at øge eksporten af billig strøm til EU. Det danske CO2-bidrag vil vokse kraftigt og med den politiske aftale om el-reformen indeholder ingen forpligtelser til at skride ind.
Når elværkerne alligevel brokker sig, er det ren taktik, fordi loven endnu ikke er på plads.
Bundgård mener endvidere, at aftalens ordlyd om de 20 procent vedvarende energistrøm i år 2003 drejer sig om vindkraft.
Men i et svar Enhedslisten netop har fået fra Miljø- og Energiminister Svend Auken fremgår det, at vindkraft kun forventes at udgøre 13 procent. Lidt mere end i dag, og i forlængelse af allerede aftalte vindkrafttiltag.
Aftalen bremser for alle nye tiltag og har allerede skudt adskillige projekter i sænk. Resten af strømmen skal komme fra forskellige former for biomasse. Det bliver interessant at se, hvor meget den hastigt voksende affaldsforbrænding (inkl. plastafbrænding) reelt kommer til udgøre.
Bundgård tror som de fleste andre (også SF?), at kravet om 20 procent vedvarende energistrøm skal tages bogstaveligt. Det kan det ikke.
Det er nemlig ikke VE-strøm, kunderne (distributionsselskaberne) skal købe, men grønne certifikater - og dem kan man om få år også købe i udlandet. Dvs. at når Københavns Belysningsvæsen på papiret skal have 20 procent vedvarende energistrøm, så kan det klares ved at købe grønne certifikater fra f.eks. tyske affaldsforbrændingsanlæg.
Og strømmen? Ja den vil forsat være en blanding af kul, naturgas og atomkraft som hidtil - også den der sikkert fremover kan markedsføres som 'grøn strøm' fordi de har certifikaterne.
Ærgerligt, at SF ikke vil være med til at kæmpe for en anden energipolitik ved at gå i opposition til den mest reaktionære og miljøfjendske energi-aftale vi har set i 20 år.

Karl Vogt-Nielsen
Miljøpolitisk sekretær
Enhedslisten
Christiansborg, 1240 K

Rettelse
09. APR. - Så kom den dag, hvor jeg måtte give Knud Vilby ret.
Vilby forfattede i torsdagens Information fire lange spalter, hvori han kritiserede TV2/Nyhedernes's serie i sidste uge om Tvind-imperiet.
Og som sagt: Vilby har ret i, at dækningen var for tynd. Jeg skal blot korrigere Vilby på et enkelt punkt: Serien løb i DR TV-Avisen - og ikke i TV 2/Nyhederne.

Jens Gaardbo
Nyhedschef
TV 2/DANMARK

Bedre illustrationer - tak!
8. APR. - Kunne Information ikke spare sammen til et kursus i landbrugsforståelse for begyndere til lay-outeren af s. 4 den 6. april '99?
Ifølge billedteksten skulle biogasanlæg have positiv indflydelse på lugten af gylle. Dette illustreres af - en marksprøjte!
Martin Vestergaards udmærkede artikel angiver at der kun er 20 fungerende biogasanlæg i Danmark.
Så kunne jeg ærligt talt godt tænke mig at se et billede fra det pågældende anlæg istedet for sådan en gang fordummende huludfyldning. Allerede 7. april er den på s. 3 helt gal igen:
Artiklen om kontanthjælpsmodtageren Kenneth Mejlstrup illustreres af - en tussegammel computer og to hænder.
Helt ærligt Information - tror I læserne kan holde det ud?

Michael Bo Rasmussen
Tostrup
9240 Nibe

Tynd musikdækning fra Krarup
8. APR. - Når Helge Krarup den 26. marts, trykt den 6. april, siger, at: 'Film, teater, ballet, musik dækkes i en grad der ikke virker underbehandlet', må der protesteres.
Det, Krarup skriver om litteraturen i Information, kunne med betydeligt større ret siges om musikken, i hvert fald den såkaldte klassiske. På Informations behandling af dette område er der faktisk ingen linie.
Og det har der ikke været, siden Lenz desværre, desværre, desværre ophørte på bladet.
Det har jeg den ene gang efter den anden gjort opmærksom på, uden at det har ændret på tilstanden.
Der er formentlig ingen i Danmark, der kan erstatte en kapacitet som Lenz, men mindre må så gøre det.
Behandlingen af af dette område er meget tynd og præget af tilfældighed og vilkårlighed; og det skulle vel ikke være nødvendigt.
Men måske er jeg omtrent den eneste, der mener, at det forholder sig som beskrevet. Jeg ser ikke andre ytre sig om det, bort set altså fra Krarup, som stort set synes tilfreds.
Ellers må jeg da give Krarup ret i meget andet.

Tom W. Petersen
Hollænderdybet 5, 2.
2100 København S

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu