Læsetid: 2 min.

Læserdebat

Debat
8. april 1999

Det politiske ansvar

2. APRIL - Det kan nok være, den danske militære ekspertise danner en uigennemtrængelig tyk rød linje i de danske medier, hvor majorer og oberstløjtnanter med barnekinder tegner og fortæller. Bag dette militære skjold af snak står de ansvarlige danske politikere og gemmer sig. Det forstår man så inderlig vel. Hvem vil tage ansvaret for den fatale og blodige fejltagelse, der så passende afslutter det værste århundrede nogen sinde.

Henning Prins
Vingen 7
3140 Ålsgårde

Skammens århundrede

2. april - Jeg ved ikke, om nogen hører efter, selv hørte jeg forleden i tv, at krigen i det fhv. Jugoslavien koster 100.000.000 dollars - om dagen! Koster NATO in casu 'os' 100.000.000 dollars om dagen. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvad de penge kunne have været brugt til, hvis der blot havde været en unse fornuft tilbage i hovedet på magthaverne, til gengæld vender det sig i mig, når jeg i samme tv ser reportager af hjælpeaktioner, hvor et sølle Herkules-fly går på vingerne fuldt af havregryn og tæpper, mens man grådkvalt udtrykker sin medlidenhed med de arme modtagere og har det største besvær med at skjule, hvor stolt man er over, alt det man gør for staklerne. Kan man ikke finde en fællesnævner for århundredet, som nu rinder ud, så kald det for min skyld gerne skammens.

Klaus Rifbjerg
Mojácar
Spanien

Vås!

5. APRIL - Efter at have læst Kristen Bjørnkjærs indlæg 'Sidste nat med kliken' forstår man fuldt ud, hvorfor Information ikke har været i stand til at skabe en seriøs debat om kunst og kunstens forhold i Danmark.
Mage til forvrøvlet, flad-pandet og infantilt gang vås skal man da lede længe efter. Den slags burde være under Informations værdighed.
Hvad med at forflytte manden til at beskæftige sig med en anden underlødig vrøvlerubrik 'Folk'. Der vil han kunne supplere med at udøse sit vid over sagesløse folk, ligesom Flemming Kyed.

Kim Øllgaard
Tastrupvej 15, Sig
6800 Varde

Mere stress

30. MARTS - Det positive ved at være gymnasielærer er samværet med eleverne. De seneste ti-år er vilkårene for dette samvær blevet mere stressende. Det skyldes, at 'systemet' har dikteret en stadig reduktion af den tid, vi har til det egentlige 'faglige' samvær. Det er nok både nødvendigt og udmærket med studierejser, temadage, idrætsdage, fællestimer, ekskursioner m.m. Fejlen er, at 'man' ikke har reduceret det faglige pensum tilsvarende (i hvert fald ikke i fysik og kemi). Nu ser det ud til, at man vil stresse os yderligere, nemlig med et 'individuelt' og 'fleksibelt' lønsystem. Ingen nægter, at det vil kræve en betydelig administration, og da vi ikke får tilført flere timer, må tiden tages fra undervisningsforberedelsen (eller vores fritid). Det mest irriterende er igen, at politikerne ikke vil kalde en spade for en spade. Flotte management-begreber og DJØF-sprog gør sig måske på papiret men ikke blandt vore levende elever.

Palle Dickow
Sorø Akademi
4180 Sorø

Til udenrigs-redaktøren!

7. april - Inf. burde interviewe fru Soto, FN's flygtningehøjkommissær, der har bedt om øjeblikkelig våbenhvile, fordi NATO's bombardementer øger flygtningestrømmen fra Kosova; hr. Vedrine, den franske udenrigsminister, der har anklaget NATO's ledelse for at have fejlanalyseret situationen; hr. Diensbier, FN's særlige undersøger af menneskerettigheder i det tidligere Jugoslavien, der har betegnet NATO's bombardementer som den største fejltagelse siden Vietnam-krigen.

Mikael Witte,
Gl. Stillingvej 460,
8466 Harlev J

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her