Læsetid: 3 min.

Nonsens om Station 2

20. april 1999

Med kvasi-videnskabelig svulstighed udslynger studerende nonsens om tv-programmet Station 2

KRIMINELT
To studerende, Henrik Brems og Gunnar Willum, har kastet sig ud i en slags analyse af tre danske kriminalmagasiner - heriblandt TV 2s program, Station 2 (Inf. 6. apr. 99). 'Analysen' er et miskmask af påstande, som retter sig mod alle tre programmer, trods de tydelige forskelle, der er i opbygning, indhold, præsentation, redaktion og idé. Det bliver til ét fedt for de to studerende, og det giver i sig selv en mistanke om, at der er noget galt.
Hvis man derefter tager deres påstande én for én, kan man konstatere, at det er det rene nonsens, de poster ud og under dække af en slags kvasi-videnskabelig svulstighed svinger de sig op til påstande som at TV 2 har 'antaget den rolle, medierne spiller i totalitære regimer, nemlig rollen som propagandaapparat for myndighederne'. Jeg kan ikke tale for de to andre programmer, men lad mig svare på vegne af TV 2's program.
"Programmerne skildrer et samfund, der i stadig stigende grad hjemsøges af grove og voldelige forbrydelser", hedder det.
Nej, det gør Station 2 ikke. Mediernes fokus på et bestemt fænomen, betyder ikke pr. automatik, at fænomenet er i vækst. Et nyt havemagasin afspejler således ikke, at der er kommet flere haver. Der-imod har vi fra starten meldt klart ud, at hér er et magasin, som bl.a. fortæller om politiets arbejde - også den del, der handler om dagligdags rutiner, som at finde stjålne cykler, opklare indbrud, dæmpe husspektakler. Og altså langtfra kun dét, de to studerende kalder "fokus på forbrydelsens bestialske og umenneskelige (sic!) aspekter, voldtægt, mord, grov vold...".
Det hedder videre: "Kriminalitetens sociale og samfundsmæssige aspekter, og de mulige præventive foranstaltninger forbigås". Jeg forstår den lidt hjælpeløse formulering således, at vi ikke ser på gerningsmændenes sociale baggrund, og hvad der kan gøres for at rette op på en social ulighed. Og det er ganske rigtigt. Det er heller ikke sigtet med Station 2. Det er emner, vi løbende tager op i Nyhederne, dokumentar- og debatprogrammer - men ikke i Station 2.

Generel prævention
Det er ikke et socialt magasin, vi laver. Hvad angår påstanden om, at vi forbigår præventive foranstaltninger, så er der i hvert fald én foranstaltning, som de to studerende må være enige med mig i, at vi beskriver: Fængslet. Her kan man da tale om både generel prævention og individuel prævention.
De skriver også, at effektiviteten af politiets efterforskning "hvis man skal tro programmerne og politiet, der optræder deri, øges betydeligt ved at befolkningen gør fælles front med politiet". Og igen må jeg sige, at skolepengene ikke er spildt på de to. De rammer helt plet. Hvis befolkningen hjælper politiet med at opklare forbrydelser, bliver der opklaret flere forbrydelser, end hvis befolkningen ikke hjælper. Elementært. Og jeg tror ikke, at jeg er alene, når jeg udbryder: Og tak for det. De fleste har nok et håb om at se mordere og voldtægtsforbrydere pågrebet.

Ingen reproduktion
Endelig rummer angrebet på tv-programmerne følgende påstand: "Programkoncepterne (er) helt eller delvist kopieret fra amerikanske skabe-loner. Der er således tale om en reproduktion både af programkoncept og en politisk tænkning, der er hentet i en amerikansk kontekst".
Hvad angår den sidste del af sætningen - at vi reproducerer en specielt amerikansk, politisk tænkning, tror jeg, de tager fejl. Jeg tror, at det er universelt, at befolkninger ønsker, at grove forbrydelser skal straffes. Det er heldigvis ikke specielt amerikansk.
Den første del af sætningen rummer en beskyldning om en alvorlig lovovertrædelse - kopiering af koncepter er ulovlig, og påstanden om at vi har stjålet formatet fra andre er følgelig ærekrænkende. Jeg vil derfor bede de to studerende dokumentere deres påstand om, at tv-formatet Station 2 er en kopi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu